Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm. – Winston Churchill

sunnuntai 2. kesäkuuta 2013

Lukemisesta ja jaksamisesta

Päivää arvon toverit. Siitä on vierähtänyt varmaan melkein viikko, kun viimeksi postasin. Mulle vaan ei kuulu mitään uutta. Viime postauksessa etsintäkuulutettua motivaatiota ei oo vieläkään löytynyt, mutta sille ei tässä vaiheessa voi enää oikein mitään. Sosiaalipsykan pääsykoe on keskiviikkona ja mä oon tosi paljon jäljessä mun lukusuunnitelmaa, mikä ei ollut edes haastava. Tähän mennessä oon lukenut sen kirjan kerran ja 150 sivua uudestaan muistiinpanoja tehden. En kyllä saa kahlattua loppuosaa loppuun samalla tavalla. Mä en vaan enää yksinkertaisesti jaksa. Tuntuu, ettei sitä kirjaa pysty enää nielemään. Parin sivun jälkeen on jo väsynyt olo. Mä en oikeesti ymmärrä, miksen saa vain luettua, kun kirja on helppolukuinen ja suht mielenkiintoinen. Tekis mieli lukea vain jotain lohikäärmefantasiaa, missä ei tarvis yhtään ajatella.

Tiistaina tarvis taas hakea toinen tenttikirja yliopistolta, jipii. Tarvis nekin sitten kahlata kunnialla läpi mahdollisimman pian. Empiirinen projektikin odottaa tekijäänsä... Mustakin olis kiva välillä lomailla. :) Onneks lähdetään kavereiden kanssa lauantaina Budapestiin, mutta täytyy ainakin koneeseen ottaa tenttikirja mukaan. Työt jatkuvat 12. päivä ja lista näyttää 90h/3vk eli sellainen pehmeä lasku arkeen. :D Toisaalta on kyllä kiva mennä töihin, kun voi keskittyä sitten vain siihen hommaan, kun ei pääsykokeet enää paina niskaan.

Mulla on taas mukavasti joku flunssa/allergia ennen kokeita. Sekään ei kyllä innosta lukemaan, päinvastoin. Ihan älytöntä, ettei saa itseään niskasta kiinni sen vertaa, että jaksaisi lukea vielä kolme päivää. Ehkä mun täytyy luovuttaa niiden muistiinpanojen suhteen ja yrittää vaan lukea. Mä en ees tiä, onko mulla mitään mahiksia sinne, kun sinne hakee kuitenkin porukkaa, joilla se on ensisijaisena. Kyllä mä yritän vielä yrittää, koska ajatus, ettei pääsisi taaskaan mihinkään, pelottaa mielettömästi. Junassa kaivaan taas kirjan esiin ja luen illan mikäli olo ei pahene tästä. Onko teillä muuten vielä jotain pääsykokeita? Jännittävätkö jotkut Turun tuloksia?


Aivastellen,
Embe

5 kommenttia:

  1. Niiiin tuttu tunne!Mulle kävi ihan samoin h-hetken jälkeen. En enää vaan saanut itsestäni irti B-suunnitelmaan valmistautumista.Kun elimistö sai vihdoin luvan levätä, koko kevään lukustressi ja -väsymys vyöryi päälle.

    Kannattaa olla itseään kohtaan kiltti: jos on antanut yhdessä kokeessa kaikkensa, niin ei sitä vain enää pysty venymään 100 % suoritukseen toisessakin.

    Totta, että sosiaalipsykaan on tosi vaikea päästä. Mutta koskaan ei tiedä ja siksi kannattaa aina yrittää (varsinkin kun psykan opinnot on jo kehittänyt rutkasti tieteellistä ajattteluasi ja kirjoittamistasi) :) Mun vinkkini olisi yliopisto-opintojen pohjalta se, että hylkäisit muikkareiden teon. Sen sijaan lukisit jokaisen kappaleen ajatuksella ja tekisit jokaisesta kappaleesta mindmapin. Ja sitten vikana päivänä lukisit vain näitä mindmapeja. Itse oon täällä tekniikalla pystynyt pieniin ihmeisiin, koska ainakin kokonaiskuva on sitten hallinnassa. Ja mindmappien tekeminen pitää väsyneet aivot jotenkin virkeämpänä kuin muistiinpanojen väsääminen.

    Tsemppiä ja jaksamista, ja muista että saavutit jo tärkeimmän etapin:) Kaikki muu on plussaa!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Muistiinpanot hylkäsin tosiaan. Nyt olisi vielä 150 sivua jäljellä ja huomenna viimeinen lukupäivä. Taidan tänään lukaista vielä kesken jääneen kappaleen loppuun ja loput rutistan huomenna ulos ja illalla selailen jo tehtyjä muistiinpanoja. Näillä sitten mennään keskiviikkona ja katsotaan miten käy. :) Välillä tuppaa kyllä unohtumaan, että se tärkein etappi on jo takanapäin (varsinkin tänään, kun raahasin taas melkoisen englanninkielisen tiiviskiven kirjastosta). Kiitos tsemeistä!

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Tuttua minullekin tuo tunne väsymisestä! Lukaisin viikonlopun aikana täysin höperön nuorten fantasiakirjan, joka muistutti liikaa yltiöromanttista harlekiiniteosta. Mikä parasta, tekstiin ei tarvinnut keskittyä liikaa ja jokaista lausetta ei tarvinnut painaa mieleen. :)

    Minulla on vielä torstaina edessä toinen pääsykoe, mutta aika rennoin rantein olen lähdössä 5 tunnin junamatkan päähän, yövyn hotellissa edeltävän yön minulle täysin vieraalla paikkakunnalla. Ajattelin junassa lukea muistiinpanoja, muuten ehkä vähän selailen niitä tässä ennen torstaita.

    Päätä on välillä särkenyt, koska jännittelen kai liikaa tuloksia. Itselläni on sellainen onnellinen tilanne, että minun pitäisi saada valintakoetulokset jo ennen juhannusta, 20.6. mennessä :)

    Olen koukussa muutamaan pääsykoeblogiin, muun muassa tähän sinun. Tsemppiä keskiviikolle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kanssa odotan just tuota, ettei tekstiin tarvisi keskittyä liikaa! Takertuminen pilaa koko lukuelämyksen. Tsemppiä sulle vielä toiseen kokeeseen, mulle ainakin toinen tuntuu paljon raskaammalta kuin toinen just sen takia, ettei ole voinut panostaa siihen yhtä paljon. Itekin aion huomenna ajaa ekaa kertaa Espooseen täältä Tampereen nurkilta ja se kanssa jännittää. Ehkä sen stressin jälkeen kirja maistuukin loppupäivän! :D Ja oon kyllä katkera siitä, että jotkut saa tulokset noin aikaisin. Toivottavasti ne tulee olemaan sulle mieluiset. :)

      Poista

Kommentit ja muu keskustelu tervetullutta! Ehdotuksia, ideoita, risuja, ruusuja, mitä tahansa. :)