Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm. – Winston Churchill

perjantai 19. huhtikuuta 2013

How I study part 2: artikkelit + tilannekatsaus

Tervehdys! Siitä taitaakin olla jo muutama hetki, kun viimeksi kirjoittelin. Artikkelit vie oikeastaan kaiken ajan päivistä, joten ainostaan iltaisin oon koneella. Välissä tulee tietysti facebookailtua sun muuta, täytyy myöntää. Mutta hei, mennäänpäs asiaan. Kirjoittelin joskus syksyllä postauksen siitä, miten luen matikkaa. Ajattelin nyt kirjoittaa vastaavan postauksen artikkeleista ja kertoa vähän, missä tällä hetkellä mennään.

Lähdetään liikkeelle siitä, että mä oon silmäillyt ja lukenut kaikki artikkelit jo kertaalleen läpi, joten tämä on kaikkien yksittäisten artikkelien pohjalla. Ajattelin kuitenkin kertoa siitä, miten luen yksittäistä artikkelia ja ne kaikki etenee pääsääntöisesti saman kaavan mukaan. Koska oon jo kertaalleen lukenut käsiteltävän artikkelin läpi, mulla on jo jonkinlainen mielikuva siitä, mitä artikkelissa tullaan käsittelemään. Mun on aina tarkoitus silmäillä artikkeli uudestaan läpi, mutta se on vähän jäänyt. Pitääkin tästä eteenpäin aloittaa taas artikkelin käsittely silmäilyllä. Tän jälkeen luen tekstin ajatuksella läpi alleviivaten ja merkkaan ylös kohtia, jotka ovat jääneet epäselviksi tai käsitteitä, jotka eivät aukea. Näihin epäselvyyksiin löytyy useimmiten selitys valmennuskurssilta ja käsittämättömiin käsitteisiin vastaus netistä.



Lukemisen jälkeen alkaa vasta varsinainen asian omaksuminen. Alleviivauksen jälkeen äänitän ensin yleensä artikkelin. Asiaa tulee mun mielestä prosessoitua paremmin, kun joutuu oikeesti ääntämään vaikeat sanat ja selittämään asioita eri äänen painoja käyttäen. Ite pyrin painottamaan äänittäessä niitä kohtia, joita olen alleviivannut. Tässä hommassa mokailut ja änkytykset ei haittaa, ne tekee puheesta luonnollisemman kuuloisen. Mulla onkin parissa äänityksessä epämääräistä repeilyä, kun jonkun sanan lausuminen onnistuu vasta neljännellä kerralla. :D No, ainakin muistan sanan sen jälkeen. En koskaan äänitä kahta artikkelia peräkkäin, koska ääni loppuu kesken ja sönköttäminen lisääntyy homman pitkittyessä. Pitkät artikkelit, kuten sen ihanan työmuistiromaanin (kesto 1,5h), äänitän kähdessa osassa. Äänityksen jälkeen kirjoitan muistiinpanot alleviivatuista kohdista ja tähän mennessä muistiinpanojen pituus on ollut n. 3-4 sivua. Tykkään tehdä laajat ja yksityiskohtaiset muistiinpanot, jotta voin kertailla niistä ilman varsinaista artikkelia. Näin oon tähän mennessä tullut lukeneeksi jokaisen artikkelin kolmesti, ja päälle vielä äänitysten kuuntelut.


Yllä mainitut hommat pyrin hoitamaan yleensä ennen kurssikertaa, jolla ne aiotaan käsitellä. Ensi viikosta tulee kuitenkin kiireinen, koska silloin on kolme kurssikertaa ja yhdellä käsitellään kaikki autismit kerralla. Alkuviikko menee siis aikalailla seuraavien artikkelien kimpussa. Pääsin kuitenkin tällä viikolla aloittelemaan ajatuskarttoja, joista teen huomattavasti suppeammat kuin muistiinpanoista. Ajatuskartoista mun on tarkoitus hahmottaa artikkelin keskeiset teemat. Näihin tällä hetkellä pyöriviin oppimistapoihin uppoaa yllättävän paljon aikaa, joten käsitelista on vieläkin tekemättä. Aion myös korostaa laajoista muistiinpanoista aivan keskeisiä asioita yliviivaustussilla. Tarkoituksena on myös myöhemmin koota samoja aihepiirejä käsittelevien artikkelien tietoja yhteen - mitä niissä sanotaan samasta asiasta? Yritän tänä vuonna yhdistellä yksittäisten artikkelien tietoa tehokkaammin kuin viime vuonna ja tää on se mulle kaikkein vaikein juttu. Yhdistelyn lisäksi käyn artikkeleista läpi keskeisimmät nimet ja kirjoitan lyhyestä, mitä kukakin herra tai rouva on sanonut.



Tällä hetkellä kertailu on jäänyt lähinnä äänitysten kuuntelun varaan, mutta oon kokenut ne hyödyllisiksi. Tarkoituksena on kuitenkin tehdä valmennuskurssilta saatuja tehtäviä, kunhan tämä alkurykäys saadaan pois jaloista ja pääsen kertaamaan oikeasti kunnolla. Kurssista on ollut kyllä kamalasti apua, moni asia on auennut paljon paremmin ja on tullut ilmi sellaisia yhteyksiä artikkelien välillä, mitä en olisi varmaan itse koskaan hoksannut. Erityinen kiitos sille, joka suositteli kurssia mulle, on kyllä ollut rahansa arvoinen ja opettaja on ihan superi. :)

Tällä hetkellä oon sen verran aikataulusta jäljessä, että supertyömuistin muistiinpanot jää huomiselle. Muuten etenen omasta mielestäni suhteellisen hyvään tahtiin; kaikki ensimmäiset 8 artikkelia on käsitelty kurssilla ja itsenäisesti. Oon jopa saanu tehtyä kaikista äänitykset, mistä oon ylpeä! Sama homma jatkuu ensi viikollakin. Seuravaava kurssikerta on keskiviikkona, joten aion lukea alkuviikon superahkerasti kolmea viimeistä työmuistiartikkelia ja kauan odotettua autismia. Ainiin, sunnuntaina on ensimmäinen opetustuokio kaverin kanssa! Ajateltiin aloittaa lyhyillä ja mielenkiintoisimmilla artikkeleilla, joten mun on tarkoitus opettajaa joku autismiin liittyvä artikkeli. Täytyy siis huomenna pongata niistä joku ja käsitellä se niin hyvin, että pystyn sunnuntaina opettamaan sen.



Mulla on yllättävän paljon energiaa ja voimavaroja jäljellä. Tänään en tosian kurssin, äänitysten kuuntelun ja megatyömuistin loppuun äänittämisen lisäksi lukenut ollenkaan. Voin kertoa, että oli vapauttavaa olla edes puoli päivää ilman niitä piinaavia papereita. Muuten pyrin lukemaan päivttäin. Ainakin jaksan huomenna käydä entistä suuremmalla innolla seuraavien aiheiden kimppuun. Pääsykoe jännittää, mutta oon omasta mielestäni valmistautunut hyvin.Tänä vuonna mä aion viedä palkinnon kotiin. Lukuintoa!

Pahoitteluni kuvien vähyydestä ja laadusta. Huomenna lisään enemän kuvia, jotka ovat laadukkaampia.


Päättäväisyydellä,
Embe

3 kommenttia:

  1. Hei, löysin vasta blogisi ja tulen varmasti aktiivisesti seurailemaan! Itsekin haluaisin hirmupaljon päästä lukion jälkeen lukemaan psykologiaa, tosin haen mahdollisesti sitten Jyväskylään. Sielläkinhän on kuitenkin noita artikkelikokoelmia, joten ajattelin että voisitko vähän valaista minkä tyylisiä niihin liittyvät pääsykoekysymykset tulisi ehkä olemaan? :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Mulla ei suoraan sanottuna oo mitään tietoja Jyväskylän pääsykokeista. Sen verran oon pelkästään kuullut, että matikkaa ei tarvitse varsinaisesti laskea, vaan ne on ilmeisesti monivalinnan tapaisia tehtäviä. Kannattaa varmaan käydä vaanimassa Jyväskylän yliopiston sivuilla, uskoisin, että sieltä löytyy vaikkapa vanhoja kokeita, joista saa parhaan kuvan siitä, millainen koe on ja minkätyyppisiä kysymyksiä siellä on. :)

      Poista
  2. Nostan sulle barettia, uskomattoman määrän työtä teet. Äänitys kuulostaa mielekkäältä tavalta opiskella, täytynee painaa se korvan taakse. ;)

    Onnea matkaan pääsykokeisiin!

    VastaaPoista

Kommentit ja muu keskustelu tervetullutta! Ehdotuksia, ideoita, risuja, ruusuja, mitä tahansa. :)