Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm. – Winston Churchill

maanantai 15. huhtikuuta 2013

Huh huh, hommaa riittää!

Tervehdys arvon kanssahakijat ja muut hengenheimolaiset! Mä oon saanut pyöräytettyä artikkelien lukemisen käyntiin omasta mielestäni hyvin ja oon pysynyt tän vajaan viikon lukusuunnitelmassa. :D Jos kelataan muutama päivä taaksepäin, niin aloitin lukemisen ihan suunnitellun mukaan. Silmäilin kaikki artikkelit läpi heti keskiviikkona, ja koko nivaska oli luettu läpi torstaina. Ryhmittelyn kanssa ei ollut ongelmia, koska tänä vuonna artikkelit oli ryhmitelty aikalailla valmiiksi, plussaa siitä. Perjantaina kahlasin läpi kolmea ekaa artikkelia, joita sitten käsiteltiin valmennuskurssilla lauantaina. Kurssin jälkeen kipitin kaverin luokse avautumaan matikasta ja pohdittiin yhdessä näitä kolmea ekaa artikkelia.

Muistiinpanoja ja salainen sanakirjani


Oon suunnitellut eteneväni artikkelikurssin mukaan, ja sen aikataulutus ja ryhmittely vastasi lähes täysin omia alustavia suunnitelmia. Luen käsiteltävät artikkelit etukäteen ja alleviivaan tekstiä. Lisäksi jokaisesta artikkelista teen muistiinpanot ja äänitän raakkumistani iPodille, jotta voin käyttää kaikki bussi- ja automatkan hyväksi (jota oon jo tehnyt!). Albumi on nimellä Emman pömppölömpöt, kiitos kihlattuni. Eli siis tällä hetkellä on kolme ekaa luettu yhteensä kolme kertaa läpi ja niistä on tehty sekä muistiinpanot että äänitykset. Samaa hommaa jatkan huomenna seuraavien kolmen artikkelin kanssa, joita aloittelin tänään. Ajattelin lisätä vielä mun muutenkin kirjavan sekavaan opiskelutekniikkaan ajatuskartat aivan keskeisimmistä asioista. Ajatuskarttojen tulisi olla selkeämmät ja vähemmän yksityiskohtaiset kuin muistiinpanojen. Ajattelin käyttää ajatuskartan pohjana otsikoita, joita silmäillessä voin yrittää palauttaa mieleen asioita, joita otsikon alla käsiteltiin. Toinen juttu, mikä vielä pitäisi tehdä kaikkien artikkelin suhteen, on käsitelistat. Ne kuuluivat ihan alkuperäiseen suunnitelmaan, mutta en oo ehtinyt tehdä niitä vielä.

Artikkelien sotkemista ja Emma pömppölömpöt sisältävä vekotin


Mulla on välillä äärimmäisen sekavat fiilikset artikkelien suhteen. Tänään olin mielettömän ahdistunut jostain syystä ihan kaikesta ja välillä on taas supermotivoitunut fiilis. Ja mulla on taas ilmapallostressimaha, kuten viime vuonna, buu. Huomenna on tarkoituksena ahkeroida artikkelien 4, 5 ja 6 muistiinpanot sekä tehdä kahden jälkimmäisen artikkelin äänitys. Ite oon pitänyt tuota vitosartikkelia, tajunnalisuuden nauraalisia mekanismeja, tosi mielenkiintoisena ja yllätyin siitä itsekin. Vaikka artikkeli on vaikea ja siinä on paljon yksityiskohtaisia aivoalueita, sitä lukee kuitenkin mielellään. Työmuistiartikkelien määrä vähän hirvittää etukäteen, mutta koska sain filosofiankin ponnistettua, niin enköhän selviydy niistäkin! Katsoin muuten viikonloppuna Sademies-elokuvan, jonka laskin tietenkin opiskeluksi. ;) En ole vielä päässyt varsinaisesti "opettamaan" ketään, mutta kihlattu lupasi kysellä ens kerralla käsitteitä multa.

Tärkeät asiat oon alleviivannut ja käsitteet yliviivannut (jokaisella ryhmällä on tietenkin oma värinsä!)


Nyt täytyy kuitenkin mennä nukkumaan, että palautuu opiskelurytmi (lue: elämänrytmi) takaisin uomiinsa. Mä en varsinaisesti pidä kokonaisia vapaapäiviä, joinakin päivinä luen vähemmän ja siitä tulee jo hirveä morkkis... Asiaa tuntuu olevan niin paljon, että kaiken hallitseminen tuntuu mahdottomalta. Varsinkin, kun mulla on paha tapa takertua yksityiskohtiin, jotka ei usein oo olennaisia. Tän viikon aikatauluista voisin sanoa sen verran, että huomenna oon vielä kotona lukemassa ja käyn illalla yliopistolla matikkailemassa ja keskiviikkona ja perjantaina on artikkelikurssi. Muut päivät pyrin tietysti lukemaan ahkerasti. Ongelmaksi on kuitenkin nyt muodostunut matikan kertailu. Missä välissä sitä pitäisi pystyä laskemaan, kun ei malta päästää artikkeleista irti? Kertokaa hei, millaisia lukusuunnitelmia teillä on ja miten ootte päässy vauhtiin? :)

Ps. Näin viime yönä unta matikan tehtävästä, jossa en tiennyt tuleeko siinä käyttää X^2-yhteensopivuustestiä vai suhteellisen osuuden testiä. Jäin kauheesti miettimään tätä myös aamulla, koska mun on välillä vaikea erottaa niitä. Esimerkiksi se tehtävä pääsykoekirjassa, jossa on naisten äänestysosuus jonkun vaaliheebon äänestäjien joukossa. Olisiko sen voinut laskea suhteellisen osuuden testillä? Miksi? Miksi ei?


Päättäväisyydellä,
Embe

7 kommenttia:

  1. Heippa!
    Täällä yksi samassa veneessä oleva. Olen tässä pari viikkoa lueskellut sun blogia, ja täytyy sanoa että toivoisin sun pääsevän sisälle kun kuitenkin olet noin motivoitunut ja ahkera! Mun mielestä sen pitäis mennä niin, että ne, jotka ihan oikeasti menettää tän pääsykokeen takia verta, hikeä ja kyyneleitä, saisivat myös työnsä mukaisen palkinnon. Ja noinhan se tuppaa menemään yleensä. :)
    Mullakin on artikkelien lukeminen hyvässä vauhdissa, tosin perjantaina olis vielä PSYP4-kurssin tentti ja sen jälkeen aion keskittyä vain pääsykokeisiin lukemiseen. Matikan kirjasta oon käynyt läpi kutakuinkin luvut 1-5, tekemistä on silläkin saralla vielä hurjasti siis.. Tosin lukiossa kävin pitkän matikan eli siitä on ollut jotain hyötyä. Se vain, etten lukiossa juuri ikinä tehnyt läksyjäni ja kirjoituksistakin sain vain B:n, joten kovin vahvoilla en silti ole, vaikkakin "matikkapäätä" löytyy onneksi, muutoin ei ois mitään toivoa.
    Olen nyt toista vuotta opiskelemassa yliopiston kasvatustieteellisessä yksikössä ja arkikkeleita lukiessa koen, että tieteellisen tiedon omaksuminen on käynyt helpommaksi. Mun oli tänä lukuvuonna tarkoitus käydä tilastomatikan kursseja mutta täytyy myöntää että yhden tentin kävin tekemässä ja sitäkään en edes päässyt läpi, koska sain laskemisinnon vasta muutama viikko sitten. Eipä voi kuin syyttää itseään saamattomuudestaan..:D

    Hei ja sellaista vielä, että oletko sä saanut tai muut täällä jo pystyneet tulostamaan arkikkelit?:O Tää on ihan kummallista, kun sain tulostettua seitsemän ekaa artikkelia ja sitten muut eivät enää tulostuneet, vaikka kokeilin tyyliin tulostaa kaikilla mahdollisilla yliopiston tulostuskoneilla..Huoltomiehen mukaan vika ei siis ole koneissa, vaan noissa netissä olevissa arkikkeleissä, etteivät tulostu..Ihmeellistä..Onko muilla tätä ongelmaa?:O Meinaa tässä vähän paniikki iskemään..:D

    -Noora

    VastaaPoista
  2. Pikkukorjaus tohon edelliseen viestiin..eli tulostusasiaan liittyen.! Enhä minä pöhlä ymmärtänyt, että yliopistos on ne hemmetin tulostuskiintiöt, eli mulla oli vastaan 250sivun lukuvuosikiintiö täyteen, joten mun täyty käydä ostaan lisää tulostussivuja vaan. Se ongelma ratkes siis :)

    -Noora

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Hyvä, että homma selvisi. :) Ajattelinkin, että mä ja muut kenen kanssa oon jutellu, on saanu tulostettua artikkelit normaalisti.

      Tuosta yliopistossa opiskelusta on varmasti ollut ihan huikeesti apua. Mä uskon myös, että sulla on resursseja omaksua myös loput matikasta, varsinkin kun koet olevas hyvä matikassa. Pelkästään sillä ajatuksella, että uskoo pystyvänsä johonkin ja jopa onnistuu siinä, pärjää jo pitkälle. :)

      Kyl mä uskon, että se menee päälisin puolin niin, että ne pääsee sisään, jotka ovat työnsä tehneet kunnolla ja omistautumisella. Joinakin kertoina voi kyllä käydä vaan huono mäihä kysymysten suhteen, mutta mä toivon, että tänä vuonna olis sellaiset kysymykset, joissa oon ite vahvoilla. :) Tietenkin olisi hyvä olla vahvoilla kaikessa, mutta koska aika varsinkin artikkelien suhteen on rajallinen, niin täytyy tehdä vain parhaansa sillä ajalla, mitä sulla on kätettävissä. :) Muut on kuitenkin tässä jutussa samassa veneessä. :)

      Poista
  3. Moi Embe!

    Oon jonkin aikaa seuraillut blogiasi, ja ihailen päämäärätietoisuuttasi! Toivon todellakin että pääset sisälle, oot ehdottomasti paikkasi ansainnut :)

    Ite oon hakemassa Turkuun toista kertaa, ja vaikka en ihan yhtä ahkerasti hommia olekaan tehnyt kuin sä, yritän nyt ihan tosissani. Oon myös miettinyt tota että mistä tietää milloin kuuluu käyttää X^2 -testiä ja milloin suhteellisen osuuden testiä, niin ootko saanut vastausta siihen? Toinen asia mikä mua stressaa on tilastokirjassa oleva (t. 14 s. 221) otoskokotehtävä, mistä ihmeestä se enimmäisvirhe pitäisi kaavaan keksiä? En oo tänä vuonna valmennuskurssilla, ja itse en millään keksi ratkaisua...

    Olisin tosi kiitollinen jos voisit auttaa, sori kun tälleen viime tingassa häiritsen! :)

    Ella

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!

      Hmm, toi X^2 on kyllä tosi kinkkinen. Ilmeisesti jollain valmennuskurssilla oli sanottu, että siinä HoloPulkin Tomera-tehtävässä olisi kai voinut käyttää myös suhteellista osuutta. Tehtävänä se oli musta tosi huono, kun jäi tosiaan epäselväksi, miksei suhteellisen osuuden testiä voinut käyttää. Ilmeisesti siinä oli pointtina se, että X^2-testissä piti ottaa myös huomioon miesten osuus, mutta en kyllä silti oo ton tehtävän suhteen selvillä vesillä. :/ Helpompi on ajatella ero sitä kautta, että jos siellä "ylärivillä" on kolme tai useampi muuttuja (esim. kissa, koira ja hevonen), niin silloin voidaan käyttää X^2-yhteensopivuustestiä, koska suhteellinen osuus mittaa vain yhden ryhmän osuutta. :) Yhteensopivuustestissä tuli aina olla vähintään kaksi eri ryhmää siellä ylärivillä, koska vapausasteiden (k-1) on oltava vähintään 1. Ite yritän ajatella sitä tota kautta. :) En tiä selvensikö tää yhtään mitään.

      Ah, tuo ihana monet päänsäryt aiheuttanut otoskoko tehtävä. Kaveri oli keksinyt siihen ratkaisun itsekin kokeilemalla. Enimmäisvirhe kaavaan lasketaan näin: (0,358-0,33)/2=0,344 eli kahden tuotteen prosenttiosuuden puoliväli. Tän jälkeen vähensin tuotteen A osuudesta tuon puolenvälin, jolloin näkee, kuinka paljon puoliväli heittää yhteen suuntaan: 0,358-0,344=0,014. Tän luvun kun lykkäät e^2 paikalle, niin vastaukseksi tulee 4423, joka pyöristetään sitten ylöspäin 4500. :) Toi tehtäväkin oli tosi hämmentävä, kun kirjassa ei ole varsinaisesti neuvottu, mistä se enimmäisvirhe tulee. Toivotaan, että pääsykokeen tehtävät olisi vähän yksiselitteisempiä!

      Hirmuisesti tsemppiä sullekin, päivittelen varmaan huomenna paniikkifiiliksiä tänne. Tänään olisi vielä 4 autismia ja psykoterapiat kerrattava, ja sen jälkeen muistiinpanoja. Maanantai olis tarkoitus ottaa ihan iisisti vähän palautellen matikkaa mieleen ystävämme HoloPulkin kanssa. Kannattaa kyllä pitää huominen mahdollisimman rentona päivänä, ettei tarvi tiistaina hengitellä paperipussiin kokeessa. :D

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    3. Ups mitäs mä sekoilen...

      Hei kiitos tosi paljon, nyt selkis! Mä aloitin sen "rentoilun" jo tavallaan tänään, kertailen vaan pikkujuttuja vähän joka aiheesta. Huomenna en varmaan uskalla enää ainakaan laskea, pelkään että tulee paniikki jos tehtävät meneekin pieleen... :D

      Paljon onnea kokeeseen, sä onnistut! :)

      Poista

Kommentit ja muu keskustelu tervetullutta! Ehdotuksia, ideoita, risuja, ruusuja, mitä tahansa. :)