Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm. – Winston Churchill

sunnuntai 9. joulukuuta 2012

Oma persoonallisuus ja tilannekatsaus

Tässä nyt tämä toivepostaus. Mites tämän nyt aloittaisi... Lähdetään vaikka siitä, että en halua alkaa täällä julkisesti ruotimaan ei-niin-ruusuista teini-ikääni. En siis halua tarkkaan kertoa siitä ja syistä, joita siihen kuului, ihan oman ja muiden yksityisyyden vuoksi, ymmärtänette varmaan. :) Sanotaan vaikka näin ympäripyöreästi, että mun teiniangsti ei ehkä pysynyt ihan normin rajoissa.



Anyway, siihen aikaan mun itsearvostus ei ollut missään huipussaan ja ei ollut kauheesti kavereita (huom tästä kaikesta on päästä suotuisasti yli, en ala täällä nyyhkyttämään menneisyyttäni :D). Mulla oli ala-asteen jälkeen kauhea tarve olla jotenkin erilainen ja poiketa muista mieluusti huomiota herättävästi, ja se johti mun pukeutumiseen, mistä mua sitten jossain määrin pilkattiin yläasteella. Mulle ei sinänsä ollu väliä, naureskeliko muut mun vaatteille ja aatteille vai ei, mutta mä en oikein kokenu itteäni missään hyväks. Sen takia, mä jotenkin erittelen itsetunnon ja itsearvostuksen toisistaan, vaikka jotkut mieltääkin ne ehkä samaks asiaks. No, sitten tulee ilmi tämä täällä mystiseksi jäävä musta-aukko, joka johti siihen, että kävin koulukuraattorilla yhden kevään. Tämä oli siis se käännekohta, jolloin ihmismieli ja erityisesti sen oikut alkoivat hiljalleen herättämään kiinnostusta. Mussa heräs sellaisia ajatuksia sillon, että haluisin auttaa niitä, jotka on samassa jamassa mitä ite olin. Pidän tätä sen takia voimavarana, että tiedän miltä noi asiat tuntuu, kun oon ite käyny ne läpi. Uskon myös siihen, että vaikeista asioista on mahdollista päästä yli, jos saa oikeenlaista apua ja on ite motivoitunu muuttaa elämäänsä ko. ongelman suhteen.

Kysymys siitä, miten ajattelen yllämainitut ympäripyöreät vastoinkäymiset kokevani voimavarana, kun valmistun psykologiksi, mietitytti. Ensinnäkin, en ainakaan tällä hetkellä näen itseäni peruspsykologin ammatissa, ennemminkin ehkä tutkijan tai rikospsykologin, mutta aika näyttää. Kokemukseni on kuitenkin saanut mut todennäköisimmin suuntautumaan mielenterveyspuoleen, se kiinnostaisi kaikista eniten, erityisesti mielenterveyden häiriöt ja muut onegelmat. Uskoisin, että pystyn tulevaisuudessa eläytymään muiden vastaaviin kokemuksiin, kohtuuden rajoissa tietenkin, koska työssähän vaaditaan tietyssä määrin objektiivisuutta. Pidän myös tärkeänä sitä, että jokainen ihminen käsitellään yksilönä, enkä halua luottaa keskiarvoihin tai suuntaviivoihin. Aiheesta tekee mielenkiintoisen nimenomaan jokaisen ihmisen yksilöllinen elämänkulku ja se, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että jokin ei menekään ns. normien mukaan. Voi ei, tää menee kohta kamalaksi monologiksi!



Äh, kauhean vaikea koittaa saada rakenteeltaan järkevää tästä... Miten itse kuvailisin itseäni nykyään? Tiedostan sen, että mä saatan olla tosi helposti tulistuva, mut sitten myös rauhoitun nopeasti. Toi piirre on kuitenkin johtanut myös siihen, että jos innostun jostain asiasta, niin se on kaikki tai ei mitään. Joskus innostus laskee nopeasti, mutta joskus se jää päälle niin kauaksi aikaa, kunnes tavoite on saavutettu (psyka köh köh). Yläasteen jälkeen mä oon myös oppinu arvostamaan itseäni ja pidän itteeni hyvänä ja ajattelen, että mikä vaan on mahdollista mulle, jos oikeesti haluun nähdä vaivaa sen eteen. Oon omasta mielestäni myös jollain tasolla rohkea, pidän kiinni omasta mielipiteestäni (usein liiankin kovasti, vaikka olisin väärässä) ja inhoan epäonnistumista. Toi pukeutuminen, josta mainitsin, on jäänyt myös vähän päälle. Se on aikaisemmin myös haitannut töiden hakemista, koska mun on kauhean vaikea hyväksyä sitä, että ihmisiä arvioidaan ulkonäön perusteella, vaikka muuten näytän omasta mielestäni ihan normaalilta nuorelta naiselta. Nykyisessä työpaikassa on onneksi työvaatteet, joten ei haittaa vaikka pukeutuisi säkkiin vapaa-ajalla. :) Omasta mielestäni mulla on rohkeutta heittäytyä eri asioihin ja tarttua mukavuusalueen ulkopuolella oleviin haasteisiin. Tuosta esimerkkinä muutto vieraalle paikkakunnalle, vaikka kaikki kaverit jäävät tänne, haastavan uran valitseminen, vaikka siihen pääsy tuntuu joskus jopa mahdottomalta, oman tyylin ylläpitäminen jatkuvasti muuttuvien trendien viidakossa... Mä en siis tavallaan halua mennä siitä, mistä aita on matalin ja sopeutua johonkin asiaan vain siksi, että se on helpompi valinta. Haluan ite nähdä, mitä kaikkea musta voikaan joskus tulla, kunhan jaksan vain panostaa asioihin, jotka koen itse mielenkiintoisiksi, vaikka ne eivät olisikaan helppoja.


Kavereiden suusta:

"Äärimmäisen emotionaalinen, hieman äkkipikainen, kunnianhimoinen, äksy, hieman turhamainen ja epäsosiaalinen"

"Ystävällinen, innostava, ahkera eikä anna periks"

"Pitkäjänteinen, pikkutarkka, jos innostuu josttain oikeen kunnolla, aika impulsiivinen"


Mua kiehtoi siis yläasteella, ja kiehtoo vieläkin, yleisesti ottaen ihmisten erilaisuus, josta puhuin tässä postauksessa. Myös ihmisten valinnat suuntaan ja toiseen kiehtovat. Vaikka perinnöllisyyttä syystäkin korostetaan psykologiassa, itse ajattelen niin, että teot ja valinnat määrävät elämänkulun, ei se millaiseen perheeseen, yhteisöön tai yhteiskuntaan olet syntynyt. Tämä pätee tietenkin lähinnä vain Länsimaissa, anteeksi yleistys.



Pahoitteluni erittäis hatarasti ja toodennäköisesti epäloogisesti rakennetusta postauksesta, mutta aihe oli vaikea. Saitteko tästä mitään irti ja vastasiko tämä niihin kysymyksiin, mihin haluttiin vastauksia? Vielä loppuun voisin vähän päivittää opiskeluun liittyviä juttuja. HoloPulkissa mennään testeissä, joista muistiinpanot kohta valmiit. Kaksi tenttiä olisi vielä edessä ja sen jälkeen pitäisi rohmuta pääsykoekirjaa ja mielellään paria vanhaa artikkelia. Oon myös miettinyt, että pitäisikö ottaa artikkelikurssin tueksi Valmennuskeskuksen KOTI-kurssi. Siinä siis voisi seurata netistä ja tallenteina Helsingin pitkän tilaston luentoja. Hintaa kurssilla olis mulle 150e, kun olen ilmottautunut jo muullekin kurssille. Ajattelin, että se voisi keväästä olla hyvä kertauspläjäys ja palaisi ajatuksen takaisin pääsykokeen kannalta olennaisiin seikkoihin, ettei avoin sekoita päätä liikaa. Toisaalta keväällä pitäisi suorittaa vielä kaksi matikkaa ja kaksi psykaa. Mitä mieltä te ootte?

Nyt palaan HoloPulkin hellään huomaan hetkeksi työpäivän jälkeen. Huomenna matikan kertausta tenttiä varten ja sitten 150 sivun spurtti neuropsykaa ensi maanantaiksi. Asiaa ei helpota se, että oon ens viikolla viis päivää töissä. Jipii. Onko teillä ollu kiireitä niin, että on vähän lukeminen jäänyt taka-alalle?


Päättäväisyydellä,
Embe

6 kommenttia:

  1. Moikka,

    mä oon ensimmäistä kertaa pyrkimässä psykaan ens keväänä, ja olisin kysynyt, että millaisia ne artikkelikokoelman artikkelit oli viime keväänä? Kuinka monta niitä oli? Pystyiskö niitä näkemään vielä jossakin? Olen luultavasti töissä koko huhtikuun(kin), ja mietin, että miten mahtaa aika riittää niiden lukemiseen.

    Tsemppiä pääsykokeisiin valmistautumiseen!

    Elina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka moi!

      Viime vuonna artikkeleita oli 15, joista kaksi oli kyllä lähes identtisiä, saman kirjoittajan samasta aiheesta vain eri lehdissä. Luettavaa oli vähän rapiat 160 sivua muistaakseni. Sivumäärä ei sinänsä hirvitä, mutta itelle oli ainakin suurin ongelma se, miten niitä pitäisi käsitellä. Varsinkaan jos ei ole aikaisemmin lukenut tieteellisiä julkaisuja, niin artikkelit saattavat vaikuttaa oudoilta ja lukiokirjat tuntua kevyeltä iltahömpältä. :) En tästä kyllä valitettavasti nopeasti löytänyt viime kevään artikkeleita, mutta niissä oli painotus kehitys- ja persoonallisuuspsykologiassa.

      Tsemppiä myös sulle!

      Poista
  2. Kiitos postauksesta! ^^ Minä olin se joka tätä toivoi. Kyllä, postaus vastasi ainakin melkein siihen mitä odotin ja tottakai kunnioitan sekä omaasi että muiden yksityisyyttä, joten en mitään pintapuolista syvällisempää selostusta odottanutkaan. ^^ Lähinnä minua siis kiinnostaa tosiaan se että miten muut kuin minä käyttää niitä ikävämpiä kokemuksiaa voimavarana ja miten kukakin pystyy niitä hyödyntämään tulevaisuudessa. Itselläni näihin ikäviin kokemuksiin kuuluu mm. omien vanhempien runsas alkoholin käyttö, josta olen saanut kärsiä melkein koko pienen elämäni. Ja juuri niiden kokemusten takia myöskään minä en näe itseäni tulevaisuudessa minään ''peruspsykologina'' vaan ennemminkin näen itseni työskentelemässä lasten sekä nuorten parissa, varsinkin kaltoinkohdeltujen sellaisten, koska tiedän tai ainakin kuvittelen tietäväni miltä sellaisista lapsista tuntuu. ^^

    ps. Kirjoitat hyvin! Tekstejäsi on mukava lukea koska ne ovat selkeitä ja niissä on hyvä rakenne !! ^^

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei tosi kiva kuulla sunkin kokemusten voimavarailua. :) Uskon, että kokemuksestasi on sulle todellakin hyötyä! Ja voi kiitos tekstikehusta, melkein punastelen täällä yksin. :D Haetko siis nyt opiskelemaan vai opiskeletko jo? :)

      Poista
    2. En vielä opiskele, tai no olen lukiossa ja kirjoitan keväällä mutten siis vielä kunnolla opiskele opiskele. Haen siis ensimmäistä kertaa jatko-opiskelemaan nyt keväällä, ja jänskättää ihan kamalasti! :D Olen myös vakavissani harkinnut välivuoden pitämistä jo ihan vain sen takia ettei minulla ole vielä aavistustakaan mihin päin Suomea haluaisin lähteä opiskelemaan. Periaatteessa Helsinki olisi kiva ja hyvä vaihtoehto, mutta toisaalta olen asunut pääkaupunkiseudulla aina joten maisemanvaihdos voisi tehdä hyvää minulle. ^^ Välivuoden aikana ainakin ehtisi punnita eri vaihtoehtoja, sekä niiden hyviä ja huonoja puolia. ^^ Pääsykoetta aion keväällä kuitenkin käydä jossain ainakin yrittämässä! Niin että jos ei opiskelupaikka vielä avautuisikaan niin ainakin saisin edes hiukan tuntumaa siihen minkälainen koe ja koetilanne olisi (en nimittäin usko että ylppärit ovat oikein mitään yliopistojen pääsykokeisiin verrattuna :D). Ainakaan ei sitten välttämättä seuraavana keväänä jännittäisi ja pelottaisi se pääsykoe niin paljon kun nyt ensikertalaisena. ^^

      Poista
    3. Mulla oli viime keväänä aikalailla samat fiilikset. :D Pelotti niin, että melkein oksetti. Välivuosi on kyllä ihan jees, olisin varmaan hajonnut ekan periodin jälkeen yliopistossa kevään hysterian jälkeen, vaikka mun välivuosi ei oo helpoimmasta päästä. :p Kannattaa todellakin käydä vaanimassa koetta, osaa valmistautua tilanteeseen ihan eri tavalla sitten seuraavalla kerralla. :) Mä oon nyt jo tehny mielikuvaharjoituksia pääsykokeista ja pelkästään niissäkin alko ahdistaa. :D Rankkaa psyykkistä reenailua vaan, niin voi olla ihan ihmisiks pääsykokeessa.. :D

      Poista

Kommentit ja muu keskustelu tervetullutta! Ehdotuksia, ideoita, risuja, ruusuja, mitä tahansa. :)