Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm. – Winston Churchill

maanantai 12. tammikuuta 2015

Eka päivä ryminällä käyntiin

Heippa taas! Nyt olen vihdoin ja viimein palaillut lomalta - tänään oli eka koulupäivä loman jälkeen. :) Viime viikon tosiaan olin vain kotona ja luin Rikos- ja prosessioikeuden perusteet -tenttiin, joka oli tänään. Tentti meni ihan pyllylleen. Kirja oli tosi vaikea, koska en ollut aikaisemmin lukenut oikeustieteellistä tekstiä, joten sen haltuunottaminen vei tuhottomasti aikaa, vaikka teksti oli suomeksi. Luettavaa oli 600 sivua, joista 150 sivua jäi lukematta. Asiaa oli PALJON. Yksityiskohtia poikkeusten jälkeen ja vaikka mitä... Tarjoan pullakahvit jos pääsen tentistä läpi. Tentissä oli kaksi oikeustapausta, joita tuli arvioida (kumpikin 10p), käsitteen määrittelyjä viisi (yhteensä 10p) ja kaksi esseetä (yhteensä 10p). Pisteitä lähtee siis ropisemaan aika reippahasti alaspäin jos jotakin puuttuu vastuksesta. Eka oikeusjuttu meni ihan hyvin ja toinenkin suht ok, käsitteenmäärittelyistä osasin ehkä 3/4, mutta esseet oli tosi vaikeita, toisesta mulla ei ollut mitään hajua. No, onneksi sain sentään Varianssianalyysistä nelosen, niin se lohduttaa!

Opinnot pärähti käyntiin kepeästi klo 8 luennolla psykologian testimenetelmistä. Kyseessä on siis ammattikäytäntö Ib kurssi, joka käsittelee näitä testejä. Oon aika innoissani kurssista, koska viime periodissa ollut psykometriikka käsitteli myös samoja asioita. :) Tosin sain vasta luennolla kuulla, että luennot videoidaan ja tallennetaan, joten voi olla, että katson niitä joskus kotona, kun yleensä mulla ei oo maanantaisin muuta ohjelmaa. Tänään kuitenkin oli varattu tentti 12-15 ja kulutin siellä kaksi tuntia ja menetin varmaan kaksi tuppoa hiuksia miettiessäni kysymyksiä. Tentin jälkeen menin kuluttumaan hetkeksi aikaa kahvihuoneelle ja sen jälkeen sain vähän perehdytystä uuteen pestiini Psykologian opiskelijain liiton Kompleksin edustajana. Oon kyl tosi innoissani siitä hommasta! Kiva tutustua muidenkin yliopistojen psykoihin. :) Perehdytystuokiosta laukkasin tapaamaan opettajaa, jonka kurssilla olen helmikuun loppuun asti töissä ja käytiin vähän kurssin asioita läpi. Se alkaa itseasiassa huomenna ja mua jännittää kovasti! Kyseessä on siis samainen data-analyysin kurssi, jossa olin viime vuonna. :) Toivottavasti osaan vastata opiskelijoiden kysymyksiin ja auttaa (jopa innostaa!) heitä eteenpäin. Onneksi mulla on huikee työpari, niin eiköhän me yhdessä selvitä tästä haasteesta. ;) Opettaja myös uskoo meihin vahvasti, joten en kyllä halua tuottaa pettymystä!

Nyt tavoitteena olisi lukea ensi viikon Psykometriikan tenttiin, laittaa kurssin lopputyöpakettiin, pyöräyttää harkkatyö uudelleen käyntiin ja päästä vihdoin ja viimein kandin kimppuun. Ensi viikonloppu kuluu kuitenkin Tampereella ensin opiskelijatoiminnan neuvottelupäivillä, kriisi- ja traumapsykologian seminaarissa ja SPOLin kokouksessa, josta nappaan kanssa itselleni vielä uuden pestin. Jännittävä viikonloppu siis tiedossa. :) Ilmottauduin myös helmikuussa järjestettävään seminaariin/koulutukseen aiheesta Terapiaa vai lääkkeitä? Siellä on mm. Aku Kopakkala puhumassa, odotan sitäkin mielenkiinnolla! Muutenkin mun mielestä noi kaikki seminaarit ja koulutukset on tosi huippua lisää normaalin opiskelun päälle. Suosittelen kyllä kaikille osallistumaan mahdollisuuksien mukaan, niistä saa paljon uutta puhtia opintoihin.

Tänään taidan kuitenkin pelata vielä hetken Xboxia ja (yrittää) mennä ajoissa nukkumaan - huomenna taas herätys kuudelta. Onneksi mulla on torstai ja perjantai aina vapaat, käy raskaaksi herätä 2-3 kertaa viikossa kuudelta. :D Tsemppiä kaikille opiskeluihin ja muistakaa, että lisämatsku on julkaistu yliopistojen sivuilla! Voisin väsätä pääsykoepostauksen pitkästä aikaa tässä jossain vaiheessa. :)


Innostusterkuin,
Embe

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ja muu keskustelu tervetullutta! Ehdotuksia, ideoita, risuja, ruusuja, mitä tahansa. :)