Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm. – Winston Churchill

maanantai 12. elokuuta 2013

Millainen pääsykoe oli ja mitä ihmettä siihen olisi oikeen pitänyt vastata?

Heipsansaa! Multa toivottiin kommenteissa vähän tarkempaa kuvausta tän vuoden pääsykokeesta ja siitä, mitä tehtävissä haettiin takaa. Koetta ei ole vielä ainakaan Helsingin yliopiston sivuilla julkaistu, se julkaistaan varmaankin syksymmällä.

Ensinnäkin koe koostui tapansa mukaan kahdesta osasta, tilasto-osuudesta ja yleisestä osasta. Ite tykkäisin kuitenkin jakaa sen kolmeen osaan, jolloin viimeiseksi osaksi tulisi looginen päättely, jota ei tosin ollut paljoa. Tilaston puolessa oli kaksi tehtävä kokonaisuutta, joista molemmissa oli alakohtia. Ensimmäiseen tehtävään oli annettu aineisto, jossa oli tutkittu eri ikiäisiä ihmisiä erilaisten ominaisuuksien suhteen, joita en kuollaksenikaan muista. Leikitään, että siinä oli tutkittu vaikkapa tyytyväisyyttä elämään arvoilla huono, kohtalainen ja hyvä. Muuttujia tehtävässä oli useampia, mutta käytetään tota esimerkkinä.

kuva täältä


Ensimmäisessä kohdassa kysyttiin, onko (tässä esimerkissä) iällä ja tyytyväisyydellä elämään yhteyttä toisiinsa. Mullekin tuli tässä ekana mieleen, että mitäsmitäs, eihän tästä voi laskea korrelaatiokerrointa, koska toinen muuttujista on luokitteluasteikollinen! Hetken tehtävää hämmästeltyään tulisi kuitenkin oivaltaa, että hahaa, voin laskea kahden luokitellun muuttujan välistä yhteyttä X^2-riippumattomuustestillä. Muistaakseni iät oli kanssa luokiteltu aineistossa tai sitten ne piti hoksata luokitella itse. Vastaukseen tuli siis vääntää kontigenssitaulukko ja laskea testisuure, jonka pohjalta vedettiin johtopäätökset. Ei kannata siis hämääntyä siitä, vaikka aivot ensin jumittaisikin, ei sinne pääsykokeisiin kuitenkaan laiteta tehtäviä, joita ei voida pk-kirjan pohjalta ratkaista.

Seuraavassa kohdassa pyydettiin laskemaan, onko miesten ja naisten välillä eroa tyytyväisyydessä elämään. Tässä kohtaa hälytyskellojen pitäisi soida riippumattomien otosten t-testin kohdalla, koska kyseessä on kaksi ryhmää, joita verrataan toisiinsa ja ryhmät eivät ole mitenkään riippuvaisia toisistaan. Tästä tehtävästä en saanut täysiä pisteitä, mutta uskon vakaasti, että riippumattomien otosten t-testiä tehtävässä kaipailtiin.

Ykkösen viimeisessä kohdassa pyydettiin laskemaan, onko (tämä taas esimerkki) sukupuolella ja koulutustasolla yhteyttä toisiinsa. En muista yhtään, mitkä muuttujan olivat kyseessä, mutta toinen niistä oli järjestysasteikollinen, mikä kieli Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimesta. Aika paljon tehtävissä vaadittiin siis muuttujan mitta-asteikon ymmärtämistä ja oikean menetelmän keksimistä. Tehtävänannot olivat sinänsä todella selkeitä. Kaikissa tehtävissä kysyttiin lisäksi pienintä riskitasoa, jolla nollahypoteesti voidaan hylätä. Koska sitä ei voi suoraan laskea, se tuli arvioida taulukosta. Esimerkiksi jos testisuureeksi tuli 2,5 ja 1% riskitason raja on 3 ja 5% riskitason raja 2, niin vastaukseen tuli merkitä, että pienin riskitaso, jolla nollahypoteesi voidaan hylätä, on 1-5%.

kuva täältä


Tilaston kakkostehtävässä oli annettu taas sellainen kiva uusi kaava, jota piti sitten osata käyttää. Kaava liittyi jotenkin pistemäärien skaalaamiseen. Esimerkiksi jos jossakin testissä on neljä tehtävää, niin niiden yhteispisteet sitten piti skaalata tai jotain. Mä pelästyin sitä uuttaa kaavaa ihan mielettömästi, koska en osannut vanhoissa kokeissa laskea sellaisia tehtäviä, yritin kuitenkin pitää pääni kylmänä. Ekassa alakohdassa kaavalla ei tehnyt vielä mitään, vaan kyseessä oli tyypillinen todaritehtävä. Siinä kysyttiin, että millä todennäköisyydellä henkilö saa testistä vähintään jonkin tietyn pistemäärän. Mun mielestä oli ihan reilua, ettei kaikissa kakkosen tehtävissä tarvittu sitä kaavaa. Toisessa ja kolmannessa alakohdassa oli myös todennäköisyyslaskentaa, mutta siinä piti laskea skaalatut pisteet, ei pelkästään testin yhden osion pisteitä, mikäli muistan oikein. Tehtävä näytti päälisin puolin ihan kaamealta, mutta taas piti vain muistaa, että kyllä kaikki tarvittava tieto löytyy tehtävänannosta. :)

kuva täältä


Artikkeliosuuden kysymykset oli musta tosi vaikeita, yksityiskohtaisia ja soveltavia. Kysymyksiä oli taas joku nelisenkymmentä ja piti olla varovainen, ettei hutaise viimeisiä kysymyksiä. Sinänsä oli ihan kiva, että joukossa oli kysymyksiä sekä yksityiskohdista että laajemmista kokonaisuuksista. Kysymyksiä en muista melkein ollenkaan, pikkutarkkoja kysymyksiä oli esimerkiksi, että mitä tarkoittaa vaurio V1 alueella.

Loogisesen päättelyn tehtävät olivat sellaisia, että kysymykseen annettiin kaksi vinkkikohtaa ja niiden perusteella piti päätellä, pystytäänkö kysymykseen vastaamaan molempien, kumman tahansa, toisen vai ei kummankaan vinkin perusteella. Tällaisia tehtäviä on ollut aika paljon vanhoissa kokeissa. Olin ensin ihan polleena, että näitähän mä oon just harjoitellut, mutta tuloksista näki, että mulla oli menny ehkä kolme oikein kymmenestä. :D Toi looginen päättely ei oo mun vahvin puoli. Vinkkinä tollaisiin tehtäviin voisin sanoa, että kun lukee niitä vinkkiäkohtia, niin peittää toisen vinkin ihan kokonaan, koska usein käy niin, että kun lukee toista kohtaa, niin ensimmäiset tiedot kummittelee vielä mielessä ja se häiritsee päätöksen tekemistä.

Tulipas pitkä sepustus tällä kertaa, toivottavasti joku saa tästä jotain irti! Voin laittaa tänne linkkiä, kun koe julkaistaan netissä, niin pääsette sieltä tarkemmin vaanimaan sitä. :)


Embe


10 kommenttia:

  1. Kiitos! Luen blogiasi alusta loppuun ja kun pääsen tähän postaukseen, saatan kysellä lisää :)

    VastaaPoista
  2. kun ilmoittauduit avoimeen, ilmoittauduitko koko vuoden opintoihin samalla vai ensin syksyn ja myöhemmin kevään? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mooips! MÄ ilmoittauduin koko vuoden opintoihin ja maksoin 25 opintopisteestä. :) Opinto-oikeus on (tai ainakin mulla on) 1,5 vuotta, joten kursseja ehtii suoritella ihan rauhassa ja tosi joustavasti.

      Poista
  3. Moikka! :)
    Oon täs seuraillu sun menoa, ja onneksi olkoon sisäänpääsystä! :3 Ite yritän ensvuonna päästä sisään, mut yks asia ihmetyttää: Helsingin yliopitohan julkaisee ne artikkelit vasta myöhemmin, mutta esim täksi vuoksi, eikö ollut minkäänlaista KIRJAA (psykologiasta) luettavaksi? ;o Ainoastaan matikan tilastolliset menetelmät -kirjat?
    Kiitos :/ hämmentynyt olen..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Psykaan ei tosiaan oo mitään varsinaista kirjaa. Pääsykoematskuina on ollut artikkelit, tilaston kirja ja tilaston lisämateriaali, mikä julkaistaan joskus tammikuussa muistaakseni.

      Poista
  4. Oukkii kiitoksia paljon! ^_^

    VastaaPoista
  5. Moi. Haen ensi vuoden keväällä psykaan ja mietin, että kävisin tilastotiedettä psykan lisäksi avoimen yliopiston puolella. Mitä luulet, onko avoimen tilastotieteestä hyötyä pääsykokeessa? Millaiseksi koit sen opiskelun? En ole ollut kohta kolmeen vuoteen koulun penkillä, joten hieman hirvittää, vaikka olen tehnyt tämän vuoden pääsykoekirjan kaikki tehtävät. Peruskoulussa matikka oli ysin tasoa ja lukiossa (lyhyt) kasia, mutta silti tuo tilasto- ja todennäköisyysmatikka tuntuu menevän välillä yli hilseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Kirjoitin muutama postaus sitten vastauksen kysymykseen avoimen tilastosta, se löytyy tämän http://suuntanapsyka.blogspot.fi/2013/07/blogin-paivitys-ja-yliopistopuuhia.html postauksen kommenteista. :) Kysy toki lisää jos jokin jäi vielä epäselväksi! Eikä kannatta murehtia sitä, jos matikassa on aikaisemmin menny jotkin asiat vähän ohi, mulla itellä meni monikin asia ja silti ollaan nyt sisällä. :) Tilastot eroaa kuitenkin perusmatikasta aika paljon, tehtävät on soveltavampia ja oikeesti elämää lähempänä kuin matikan "laske vektorin pituus" -tehtävät.

      Poista
    2. Kiitos :) Paljon sitä matikkaa sit tulee olemaan varsinaisissa opinnoissa? Täällä Helsingissähän sitä vissiin painotetaan vähän enempi kuten myös neuropsykaa, jos olen oikein ymmärtänyt. Pelottaa vaan, että jos pääsenkin sisään ja sit tulee joku kaamee tilastoprojekti jota en saa suoritettua, mutta sen murehtiminen on tässä vaiheessa tietenkin turhaa ku ei ole vielä koulussakaan. Mullakin ois nimenomaan tarkotus päästä ens vuonna Helsingin yliopistoon, koska vasta viime vuonna muutin tänne niin en halua heti muualle. Tietysti tälläinen nirsoilu ei välttämättä ois hyväksi, mut jos olen oikein käsittänyt niin esim. Jyväskylän yliopistosta ei voi vaihtaa suoraan Helsinkiin vaan pääsykoe on tehtävä jokatapauksessa täällä.

      Onnea sulle opintojen alkuun :)

      Poista
    3. Hmm mä en oikeen tiä, miten osaisin kuvailla matikan määrää. :D Voisi sanoa, että kyllä sitä ihan riittävästi on! Heti ekassa periodissa on johdantokurssi ja sitten on pari jatkokurssia, varianssianalyysia, psykometriikkaa, kokeellisen psykan harjoituskurssi ja kognitiivisen harjoitus työ sekä pari muuta, joita en nyt muista. En oo vielä ihan perillä, mitkä kaikki ovat pakollisia, mutta todennäköisesti itse käyn kaikki. :) Ja jos oot pääsykokeesta selvinny, niin etköhän selviä myös niistä projekteista. :)

      Ainahan sitä sanotaan, ettei sais nirsoilla, mäkin nirsoilin, tosin eri syistä. Mun mielestä siinä ei sinänsä oo mitään vikaa jos tietää tismalleen mitä haluaa. Jos taas haluaa lukea psykaa ylipäätään, niin sitten kannattaa katsastaa muitakin paikkakuntia, jos ovet ei parin-kolmen yrityksen jälkeen aukea ykkösvaihtoehtoon. :)

      Poista

Kommentit ja muu keskustelu tervetullutta! Ehdotuksia, ideoita, risuja, ruusuja, mitä tahansa. :)