Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm. – Winston Churchill

tiistai 27. toukokuuta 2014

Onko psykologian opiskelu vastannut odotuksia?

Kyllä ja ei. Ensinnäkin mä en oikein tiedä odotinko mitään. Kuulostaa varmaan tosi oudolta, mutta mä olin niin fokusoitunut pääsykokeiden selättämiseen, että en ehtinyt miettiä, mitä koulutukselta odotan. Loppujen lopuksi mä halusin ehkä kuitenkin vain oppia lisää ja pikkuisen syvemmältä kuin psykaa opiskelemattomat. Miten mun ensimmäinen vuosi on sujunut kaiken kaikkiaan?

Ensimmäinen asia, mikä nousee mieleen kysyttäessä, onko opiskelu vastannut odotuksia, on muut psykot. Mä en olis ees villeimmissä kuvitelmissani uskonut, kuinka fiksuja, ihania, kauniita, komeita, suvaitsevaisia, saman arvomaailman jakavia, uteliaita, kiinnostavia ja ennen kaikkea mun kanssa samantyylisiä ihmisiä siellä on. Oon varmaan täälläkin pariin otteeseen toitottanut sitä, että psykot on yhtä suurta perhettä. Mun mielestä se kuvaa kaikista parhaiten sitä, mitä meidän psykojen välillä on jos jätetään kiinnostus samanlaisia asioita kohtaan pois. Mä en olin kuvitellut, että saan sieltä niin monta uutta ihanaa ystävää yhdessä vuodessa. Yksikin mulle nykyään todella läheinen kanssapsyko sanoi inhonneensa mun blogia sen myötä myös mua, mutta nyt pitää mua yhtenä sen parhaimmista kavereista (pusuja sulle Heidi jos luet tätä <3). Monet psykot on muodostunut mulle todella tärkeiksi ihmisiksi, joiden kanssa voi jakaa kaiken ja kukaan ei tuomitse. Se on mun mielestä upeaa.

Käyttiksen fuksiaiset viime syksynä - teemana tietenkin Dr. Phil.

Toinen asia, mikä tulee mieleen on tilastojen opiskelu. Vaikka mä tiesin, että tilastoja on Helsingissä paljon, niin mä silti yllätyin siitä, kuinka mielenkiintoisia ja erityisesti hyödyllisiä ne kurssit on. Mulle on avautunut metodiosaamisen hyödyllisyys ihan uudella tasolla, koska nyt mulle oikeesti perustellaan, miksi tämä on tärkeä osata, toisin kuin lukiossa esimerkiksi derivoinnin taitoa. Tilastotaitaminen antaa oikeesti todella paljon apuvälineitä psykologille - oli sitten kliinisellä puolella tai tutkijana. Tilastojen hallinta luo mun mielestä myös tietynlaista ammattiylpeyttä, kun osaa tulkita tutkimustuloksia kriittisesti ja huomaa facepalmaavansa Facebookissa jaettuja Iltalehden "tutkimuksia".

Entäs sitten varsinainen psykan opiskelu? Monipuolista, enemmän ja vähemmän mielenkiintoista kurssista riippuen. Meillä on tosi laaja valikoima erilaisia kursseja ja pelkistä pakollisista opinnoista saa hyvän kuvan niin kogniitiivisesta, kliinisestä kuin neuro- ja persoonallisuuspsykastakin ihan näin esimerkkeinä. Pakollisten psykan eri osa-alueita käsittelevien kurssien lisäksi vuosittain löytyy mm. kriminaalipsykologiaa (jota mä odotan kieli pitkällä ensi kevääseen asti), käyttäytymisgenetiikan perusteita ja havaintopsykologiaa. Vaikka osa perusopintojen kursseista maistuisi puulta, kuten mun kohdalla havaintopsyka ja kognitiivinen psyka, niin oon varma, että jokainen psykasta kiinnostunut löytää enemmän kuin tarpeeksi maukkaita kursseja pitkin vuotta. Itse olen löytänyt pienen rakkauden liekin neuropsykaa kohtaan, koska se liittyy läheisesti kriminaali-, oikeus- ja kliiniseen psykologiaan, joista oon metodien lisäksi kiinnostunut. Mahdankohan koskaan valmistua tai lähteä yliopistolta työelämään? :D

Tarjoiluvastaavat 2014

Kuitenkin yliopisto-opiskelu on vaatinut uudelleen orientoitumista opiskelutapojen suhteen. Mulla kesti jonkin aikaa hyväksyä se, että kaikkia sivuja tenttikirjoista ei ehdi välttämättä lukea ja kaikista kursseista ei saa nelosia tai vitosia. Mun on pitänyt myös muutenkin miettiä mun opiskelustrategioita osittain uusiksi ja tää vuosi on mennytkin vähän vaihtelevasti varianssianalyysin hylätystä data-analyysin kirkkaaseen vitoseen. Myös kotona tehtävien töiden määrä ja itsenäinen opiskelu yllätti mut hieman ja ennen kaikkea se, kuinka paljon aikaa yhden kurssin suorittamiseen menee. Kuitenkin mä sanoisin, että opiskelu on paikoitellen todella stressaavaa ja vaativaa, mutta myös todella palkitsevaa.



Vaikka mun elämässä tapahtui tosi isoja muutoksia viime kesänä; uusi opiskelupaikka, uusi työpaikka, uusi kaupunki ja vakituisesti hammasharjamukin jakaminen kihlatun kanssa, niin tää on ollut ehdottomasti kaiken sen stressin ja alkusyksyn mäoonniinyksinäinen-itkeskelyn jälkeen mulle hirveän tärkeä ja mielekäs vuosi. Viimeksi tänään, kun sipsutin Tikkurilan asematunnelissa kohti junaa ja viidettä peräkkäistä työpäivää, niin ajattelin, kuinka ONNELLINEN mä oikeesti oon, kun mulla on paras opiskelupaikka (ei liioiteltua), työpaikka sekä kaverit ja se toisen hammasharjan omistaja. Mä näin hirveen vaivan näiden kaikkien asioiden saavuttamiseksi ja muutos parin vuoden takaiseen tuskailuun on huomattava. Haluisin siis sanoa, että jahdatkaa unelmianne, vaikka se vaatis isoja muutoksia elämässä, mutta jos se on oikeesti sitä, mitä haluatte, niin löydätte myös itsenne virnuilemasta Tiksin asematunnellissa, vaikka siellä haisee pissalta ja ulkona sataa vettä.


Elämäniloa pursuten,
Embe

6 kommenttia:

  1. Tosi kiva postaus :-) Meininki siellä vaikuttaa niin mahtavalta, odotan innolla sitä päivää, kun pääsen sisään (jos ei nyt, niin myöhemmin).
    Ton kriminaalipsykologian muistan bonganneeni joskus lukioaikoina Helsingin yliopiston psykan opinto-oppaasta ja oon siitä asti odottanut pääseväni sille kurssille :-D Vaikuttaa niin mielenkiintoiselta!

    Yksi asia vaan ihmetyttää: miten joku pystyi inhoamaan sun blogia! Tää on kannustava, motivoiva ja ollut niin hyödyllinen opiskellessa että kiitos ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meininki on kyllä mahtava! :) Hohoo ja kriminaalipsyka on kyllä supermielenkiintoista, mitä oon kurssin käyneiltä kuullut. Ja mun blogista ei pidetty, koska se aiheutti kuulemma liikaa paineita kanssahakijoille, mikä ei ollut tarkoitus. :F

      Poista
  2. Heippa! Mulla ois kysymys avoimen yliopiston psykan perusopintojen suorittamisesta. Mietin, että onko järkevää tehdä ne, koska ne ulottuvat kuitenkin kevätlukukaudelle 2015 ja silloin olis hyvä lukea jo pääsykokeeseen. Onko siis pakko suorittaa koko 25op jakso vai voiko osan jättää pois ja suorittaa sen verran kuin haluaa?
    Ja onko sulla ehdotuksia, mitä muita kursseja avoimessa kannattaisi psykaa ajatellen käydä? Olen käynyt tilastotieteen johdantokurssin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Mä suosittelisin käymään mahdollisuuksien mukaan kaikki noi perusopinnot, niitä on kuitenkin vain viisi kurssia ja yksi kerrallaan. Riippuu tietenkin siitä, onko koulua/töitä niiden ohella. Jos kursseista pitää karsia, niin mä suosittelisin ottamaan neuropsykan ja tutkimuspsykan kurssit ainakin ja sen lisäksi ehkä kehityspsykan. Kliininen psyka ja persoonallisuuspsyka on monelle lukiosta tuttua ja ne itse pudottaisin pois jos kaikkia kursseja ei ole mahdollista käydä. Mun mielestä Helsingissä ainakin pystyy suorittamaan vaan osa kursseista, jolloin ei tarvitse maksaa koko perusopintokokonaisuudesta. Kuitenkin tenttipäiviä on varmasti useampia, joten loput opinnot voi suorittaa varmaan joustavasti jos ne menee pääsykolukemisen kanssa päällekäin. :) Psykan lisäksi kävin ite tilaston perusopintoja Tampereella, mutta sitä kokonaisuutta ei taida Helsingissä olla tarjolla? Mä sanoisin, että keskity vain psykaan jos sulla on toi johdantokurssi jo käytyny ha pyri psykasta mahdollisuuksien mukaan käymään kaikki viisi kurssia. :) Kuitenkin jos tiedät jo, minkä aiot ottaa sivuaineeksi, niin voi siitäkin ottaa kursseja (mikäli tarjolla) ja ei ole vuoden aikana muuta ohjelmaa. Yliopisto-opintoja ajatella myös esimerkiksi ruotsin ja enkun kurssit (molemmat 3op) sekä tieteellisen kirjoittamisen ja puheviestinnän kursseja voi vaania opetustarjonnasta, koska ne on myös pakko käydä jossain vaiheessa. :)

      Poista
  3. Ihana postaus! Voi, toivon niiiiin, että jos ei vielä tänä vuonna, niin edes jonain tulevana vuotena voisi itsekin todeta vihdoin, ettei kaikki aika ja työ ollut hukkaan heitettyä ja turhaa vaan VIHDOIN pääsisi elämässään eteenpäin... Nyt ei olo ole maailman toiveikkain, kun on näillä näkymin kesälläkin työtön ja syksyisen opiskelupaikan suhteen olotila on enemmän kuin epävarma! Haha, ei pitänyt tämän kommentin mennä synkistelyksi! Mikäli ei tänä vuonna nappaa niin uudella taistelutahdolla ensi kertaa varten liikkeelle 8D Pääpointti kuitenkin oli, että tämä postaus sai aikaan jotenkin todella iloisen ja toiveikkaan mielen, vaivannäkö kyllä yleensä palkitaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! :) Hienoa, että oot löytnyt oikean asenteen sisäänpääsyä kohtaan, vaikka heinäkuussa tulisikin huonoja uutisia. Oikealla asenteella ja päättäväisyydella pääsee tosi pitkälle, tsemppi!ä :)

      Poista

Kommentit ja muu keskustelu tervetullutta! Ehdotuksia, ideoita, risuja, ruusuja, mitä tahansa. :)