Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm. – Winston Churchill

sunnuntai 8. syyskuuta 2013

"Kastan sinut, Emma, psykologian opiskelijaksi"

Moikka moi! Huh, kauheesti on ehtinyt tapahtua sitten viime postauksen. En edes muista, millon olis ollu viimeks päivä, jollon en olis ollu koulussa, töissä tai jossain fuksiriennoissa. Ei se kuitenkaan mitään, hauskaa on ollut tälläkin viikolla!

Jos kelataan taaksepäin viikon puoliväliin, niin keskiviikkona alkoivat luennot. Mulla on nyt siis ekassa periodissa Havaintopsyka (Hapsy) I, Kliininen psyka (Klipsy) II, Varianssianalyysi ja sit käyn sen tilaston peruskurssin vähän soveltaen. Jätän suurimman osan varsinkin alkupään luennoista väliin, koska hallitsen SPSS:n käytön jo sen verran hyvin tilaston perusopintojen ansiosta. Teen kuitenkin kotitehtävät normaalisti kaikilta kerroilta. Mua kyllä harmitti ehkä maailman eniten, kun sain tietää, ettei mun tilaston perusopintojen lopputyö korvaa tuon kurssin harjoitustyötä. Outoa kyllä, koska se mun lopputyö oli viiden opintopisteen arvoinen. Multa kuitenkin puuttui siitä joitakin juttuja, jotka on vaatimuksena tuon peruskurssin suorittamiseen. Vielä pitäisi saada selville, että teenkö oppimispäiväkirjaa ollenkaan ja jos teen, niin miten. Ihan outoa, että yhden kurssin suorittaminen on noin vaikeaa! :D

kuva täältä


Mä oon taas ollu kipeenä tällä viikolla, joten en saanut luennoista ehkä ihan niin paljon irti kuin terveenä olisin saanut. Varsinkin havaintopsykassa väsytti ihan mielettömästi ja oli kamala nälkä. Sen sijaan varianssianalyysin opettaja on ihan huippu. Mulla ei oo koskaan ollu matikan tunnin jälkeen sellaista oloa, että tekisi mieli alkaa taputtaa. :D Aika karismaattinen luennoitsija, täytyy myöntää. Toisella luennolla jäin just mun ymmärtämiskynnyksen alapuolelle ja se harmitti sit vähän. Sen kurssin eteen täytyy kyllä ponnistella, on sen verran haastavia asioita siellä! Viime kerralla puhuttiin jakaumien yhteyksistä. Tenttikirjoja oon lukenut tosi vähän vasta, hapsyn kirja on hirveä, sitä ei millään meinaa saada alas ja kahden sivun jälkeen alkaa väsyttää. No, toisaalta mä oon lukenut siitä vasta yhden luvun ja mun kokemuksen mukaan eka luku on aina kaikista kamalin.

Hapsyn tenttikirja


Perjantaina ei ollut vielä luentoja tällä viikolla, joten olin vain iltavuorossa töissä. Lauantai-iltana meillä oli fuksikaste ja siellä oli ihan mahtavaa! Meidän piti kukistaa paha keisari, joka oli vienyt ihmisiltä persoonallisuuspiirteet. Meidät oli valittu suorittamaan tätä haastavaa tehtävää, koska meidän aivojen metabolia on täydellinen yms. :D Meidän persoonattomat oppaat veivät meidät saareen, joissa suoritettiin viisi erilaista rastia (nimetty Big Five piirteiden mukaan) ja lopuksi saatiin keisari nitistettyä. Sen jälkeen meidät kaikki kastettiin yksi kerrallaan psykologian opiskelijoiksi. :) Ilta jatkui tietenkin jatkojen merkeissä.



Pitäis varmaan pyrkiä kirjoittamaan useammin, kauheesti tulee tekstiä taas. Ens viikolla pyörähtää viimeisetkin luennot ja harjoitusryhmät käyntiin. Torstaina on myös koko tiedekunnan fuksiaiset, joihin ajattelin mennä. Mua himottais ottaa osaa ainejärjestön toimintaan ja speksiin ja ties mihin, mutta aika ei nyt vaan riitä kaikkeen. Ehkä ens vuonna pääsee paremmin mukaan noihin juttuihin, kun muut hommat on tulleet tutuiksi. Aika moni oli ilmaissut kiinnostuksena Instagramia kohtaan, joten aloitan varmaan sen ensi viikon aikana. Mitä kaikkea teillä on nyt syksyllä ohjelmassa?


Tsemppiä syksyyn,
Embe

8 kommenttia:

  1. Täällä alkaa kans kliinisen psykologian kurssi, jännittävää! :) Huomenna karu paluu arkeen, kasista neljään luentoja. :| Tai vähä huijasin, 12-14 on tauko.. :D Onneks loppu viikko on sit aika rento.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jännää todellakin! Täytyy sit jutskailla, että onko ne miten samanlaiset tai erilaiset. :) Mulla on aika vähän luentoja päivässä, joinakin päivinä vaan yks luento ja toisina sit taas kolme.

      Poista
  2. Täällä syksy kuluu psykan pääsykokeisiin lukiessa ;-) Kiitos paljon tästä blogista, tästä on kyllä hyötyä luku-urakassa ja näiden opiskelujuttujesi lukeminen auttaa kasvattamaan ja ylläpitämään motivaatiota :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Megasuuret tsempit uurastukseen! Laita toki kommenttia tai jotain jos haluat postausta pääsykokeisiin liittyen tai haluut muuten vaan kysyä jotain. :)

      Poista
    2. Joo, mä laitan, kiitos :-)

      Poista
  3. Minkä väriset haalarit teillä on/ tulee olemaan siellä? :)
    Ja aiheeseen liittymätön kysymys; miten toi avoimen maksusysteemi toimii? :O Ei oo tullut mitään laskua, vaikka 3 vk sitten ilmoittauduin kurssille ja se ihmetyttää eikä silmiin oo myöskään osunut mitään, mitä kautta kurssin voisi maksaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä tulee olemaan sellaiset vähän vaalean violetit, ne on kyl kivat. :) Hmm, jos mä mitenkään muistan oikein, niin se avoimen lasku tulee vasta sitten, kun kurssit varsinaisesti alkaa. Onko sulla jo alkanut?

      Poista
    2. Kuulostaa kivalta :3 Kurssi ei oo vielä alkanut, eli varmaan tulee sitten muutaman viikon päästä :) Kiitos! :)

      Poista

Kommentit ja muu keskustelu tervetullutta! Ehdotuksia, ideoita, risuja, ruusuja, mitä tahansa. :)