Pohdiskelin tässä itsekseni taas näin iltaisella kaikenlaista, kun lueskelin abitreenien keskustelua tulevasta psykan pääsykokeesta. Osallistun itsekin siihen keskusteluun (itse asiassa tämä hätähousu jopa loi sen) ja Suomi24:sen keskusteluun. Mietityttää vaan välillä sellainen homma, että miten suhtautua muihin hakijoihin.
Mä en haluis millään tavalla olla vihamielinen muita kohtaan tai muuta, mutta kyllähän ne muut on tavallaan mun vihollisia ja vastustajia. :D Okei, ehkä vähän turhan sotaisia termejä noi, mutta you get the idea. Muut hakijathan on tietenkin uhka, koska mä tavallaan kilpailen niitä vastaan. Toisaalta en ite tykkää yhtään sellaisesta kilpailuajatuksesta, se tuntuu kauheen kierolta. Äiti haki kolmisen vuotta sitten VAKAVAan ja sanoi, että joillakin keskustelupalstoilla se touhu oli kyllä aikamoista. Se kerto esimerkiksi, että yhdellä palstalla joku oli kertonut kuinka oli ymmärtänyt jonkin vaikean termin, mitä muut siellä kovasti pohtivat. Hän ei kuitenkaan halunnut kertoa oivallustaan muille vaan piti se itsellään, kävi kuitenkin leveilemässä siellä, kuinka tajusin ajatuksen. Mä en kyllä ymmärrä tätäkään puolta. Me ollaan kaikki hakijat kuitenkin samassa veneessä, ja mä ainakin haluan vertaistukea ja muita keiden kanssa vatvoa materiaalia, varsinkin, kun omat kaverit ei hae samalle linjalle. Musta on siks aika peräsuolesta, että aletaan tavallaan salailemaan asioita ja kieroilemaan toisia vastaan. Jos mä oon kiltti ja jaan jotain omaa oivallusta, niin luulen, että muutkin tekee sit samoin mulle.
Meidän yks perhetuttu puhui poliisikoulun pääsykokeista, kuinka hakijat siellä juttelivat keskenään yms. Mulla ainakin jäi psykan pääsykokeista sellainen fiilis, että hakijat lähinnä kyttäsivät ja mulkoilivat toisiaan. Musta on tosi tyhmää, että touhu on menny ihan tappovakavaks, eikä tunnu näkyvän enää mitään yhteishenkeä. Ite toivon löytäväni jonkun ryhmän, livenä tai täällä ihmeellisessä bittimaailmassa, jonka kanssa pähkäillä reilusti ilman mitään juonen hautomista tai tiedon pimittämistä.
Ugh, olen puhunut.
Päättäväisyydellä,
Embe
Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm. – Winston Churchill
sunnuntai 12. elokuuta 2012
lauantai 11. elokuuta 2012
How I study part 1: matikka
Heipparallaa! Anteeks pienoin postaustauko. Mun lukusuunnitelma pissi heti ekalla viikolla, kuten joku viisas mainitsi kommenteissa, että se mättää aina. Jäin yhtenä iltana jossakin mielenhäiriössä ylitöihin (rahan himo?) ja skippasin lukemisen. Voitteko kuvitella? Melkeinpä hävettää myöntää. Enpä siis ole sen takia kirjoittanut mitään, että olen kieriskellyt aikapulatuskassa tehtävien kanssa. Sain tänä iltana valmiiksi luvun kaksi tehtävät Holopaisen & Pulkkisen kirjasta ja huomenna pitäisi saada tehtyä kakkoskappaleen tehtävät Nummenmaasta, jotta lukusuunnitelma palaisi raiteilleen. Ens viikolla on kuitenkin onneksi kolme vapaapäivää, ettei muutama tekemätön tehtävä kaada koko suunnitelmaa. :) Tarkoitus on kuitenkin mennä kullalle maanantai-iltana. Hän pelatkoon boksilla tai koneella, kun minä lasken!
Päätin nyt kirjoittaa siitä, kuinka opiskelen matikkaa. Tai luen. Tai lasken. Mitä termiä ikinä haluakaan käyttää. Joten tässä sitä mennään!
En voi kertoa luku projektista ihan alusta asti, koska olen lukenut Holopaisen & Pulkkisen aikaisemminkin. Viime keväänä tein sellai, että luin ensin kirjan kokonaan läpi sen kummemmin tarketumatta vaikeisiin kohtiin, koska halusin saada kokonaiskuvan sisällöstä. Sen jälkeen luin kirjan uudestaan alleviivaten ja muistiinpanoja tehden. Noh, mulla on ne alleviivaukset edelleen kirjassa. Vanhat muistiinpanot heitin roskiin, koska oikeastaan hyödyn enemmän ehkä niiden kirjoittamisesta kuin lukemisesta. Luen nyt kuitenkin kirjaa uudelleen ajatuksella, ja yritän erityisesti alleviivattuja kohtia painaa mieleen. Kirjoitan samalla huomioita ja lisäyksiä marginaaleihin tai joskus jopa keskelle sivua. :D
Päätin nyt kirjoittaa siitä, kuinka opiskelen matikkaa. Tai luen. Tai lasken. Mitä termiä ikinä haluakaan käyttää. Joten tässä sitä mennään!
Muki teetä ja matikkaa! |
En voi kertoa luku projektista ihan alusta asti, koska olen lukenut Holopaisen & Pulkkisen aikaisemminkin. Viime keväänä tein sellai, että luin ensin kirjan kokonaan läpi sen kummemmin tarketumatta vaikeisiin kohtiin, koska halusin saada kokonaiskuvan sisällöstä. Sen jälkeen luin kirjan uudestaan alleviivaten ja muistiinpanoja tehden. Noh, mulla on ne alleviivaukset edelleen kirjassa. Vanhat muistiinpanot heitin roskiin, koska oikeastaan hyödyn enemmän ehkä niiden kirjoittamisesta kuin lukemisesta. Luen nyt kuitenkin kirjaa uudelleen ajatuksella, ja yritän erityisesti alleviivattuja kohtia painaa mieleen. Kirjoitan samalla huomioita ja lisäyksiä marginaaleihin tai joskus jopa keskelle sivua. :D
Tää kuva ei oo ehkä paras havainnolistamaan mun kirjan sotkemista, parempi kuva luvassa, kunhan pääsen niihin kinkkisiin asioihin. :) |
Kappaleen lukemisen jälkeen alan tehdä muistiinpanoja. Kirjoitan ne mielummin käsin, koska se jää jotenkin paremmin mieleen kuin koneella naputtaminen. Voin myös käyttää paremmin värejä jne. Teen otsikot ja alaotsikot kirjan otsikoiden mukaan, että löydän helposti hukassa olevan asian. Muistiinpanot auttaa mua muistamaan tärkeitä kohtia ja samalla saan niistä hyvän tiivistelmäkokoelman, josta voin nopeasti kaivaa vaikkapa muistista kadoksissa olevan kaavan esiin. Mun muistiinpanot näyttää ulkoisesti aina samoilta. Mulla on tietty tyyli tehdä niitä ja en pääse siitä millään eroon! Sivut ovat ruuduntarkkoja ja otsikot aina samanlaisia. Jokaisella kappaleella on oma väri, jolla teen otsikot ja ympyröin tehtävien numerot. Muistiinpanojen selkeys tuntuu jotenkin turvalliselta ja hyvältä vastapainolta välillä suhteellisen kaoottiselta tuntuvaan matikkaan.
Nämä edellä mainitut jutut teen yleensä samana päivänä, mikäli mahdollista. Luen yleensä ensin Holopaista & Pulkkista ja sen jälkeen Nummenmaata, jonka jälkeen täydennän muistiinpanoja tarvittaessa. Muistiinpanot seuraa kuitenkin viime kevään pääsykoekirjaa. Nummenmaan lisäykset on lähinnä vaan lisähuomioita tai hyviä pointteja, jotka auttavat hahmottamaan jonkin asian paremmin. Anyway, lukemisen ja kirjoittamisen jälkeen teen seuraavana päivänä, jolloin olen merkannut itselleni opiskelua, tehtävät. Tykkään jättää eri päivälle tehtvät, koska asioita joutuu palauttamaan mieleen, kun tekee ne eri päivänä. Olen tehnyt kaikki tehtävät Holopaisen & Pulkkisen kappalaiseta 1 ja 2 ja koitan pitää sitä tapaa yllä! Nummenmaan ykkösluvusta on myös kaikki tehtynä ja olisi tosiaan tarkoitus tehdä seuraavan kappaleen tehtävät huomenna. Teen myös tehtävät yhtä siististi kuin muistiinpanot.
Siinäpä mun pieni selonteko opiskelutavasta. Kertokaa toki parannusehdotuksia ja omia tapojanne lukea. :) Tää menee muuten tylsäks, jos jaarittelen yksin teidän kuoliaaksi mun Muumimukiteestä ja luovista tikku-ukkopiirrustuksista! Teen tästäkin aiheesta part kakkosen, kunhan pääse käsiksi artikkeleihin! Ens tiistaina olis ilmottautuminen avoimeen, aion ilmottautua heti sillä kellonlyömällä, kun voi. En halua jäädä ilman paikkaa. Kirjoittelen sitten avoimen oivalluksista myös tänne! Pakko myöntää, että jäi laskeminen vähän myöhäiseksi, kun olin kaverilla pelaamassa Skyrimia. :D:D Huomenna töitä, mutta onneks loppuu jo 18.30, niin ehtii illan kuluttaa makosasti Nummenmaan ja teen parissa. Hyvät yöt!
Päättäväisyydellä,
Embe
sunnuntai 5. elokuuta 2012
Viime kerran pääsykoemokat matikassa
Heippa taasen! Kiva viikonloppu takana oman kullan ja kavereiden kanssa ilman niskaan hengittäviä matikan kirjoja. :) Nyt kuitenkin alkaa arki taas; huomenna töihin ja lisää tietoa päähän. Pläräsin loppuviikosta arviointiperusteet ja viime kevään kokeen matikan osalta tarkemmin läpi, ja selvittelin, missä oikeen olin mokannut. Tässä nyt tilitystä osittain myös hävettävistä virheistä.
Jos mennään ihan järjestyksessä tehtävien mukaan, niin tehtävästä 1a en ollut saanut oikeastaan muuta irti kuin, että kohdassa i oli kyseessä yksisuuntainen testi ja kohdassa ii kaksisuuntainen. Hämmennyin taulukoiden otsikoista Mann-Whitney Test ja Wilcoxon Signed Rank Test. En ollut löytänyt oikeastaan mitään järkeviä lukuja omaan vastaukseeni vaan selittänyt kirjallisesti jotain hämärää p-arvoista ja nollilehan se meni. Nyt, kun selasin oikeita vastauksia, niin olisin saanut helpolla ne pisteet, jos en olisi hämääntynyt em. taulukoiden otsikoista. Tiesin, että niitä käsiteltiin tarkemmin Nummenmaan kirjassa, joten en perehtynyt niihin ihmeellisemmin. Eipä se olisi ollut vaikeaa poimia niitä testisuureita, kun ne oltiin suoraan kerrottu, ja sitten etsiä p-arvo taulukoista. Huoh minä.
Tehtävä 1b meni kummemmitta ongelmittasen suhteen että, tiesin mitä piti laskea. En kuitenkaan muistanut oliko vapausasteet n-1 vai n-2 ja arvasin tapani mukaan väärän! Ja mokasin kaavan kanssa, oikein hävettää. Laitoin tuohon korrelaatiokertoimen merkitsevyyskaavaan ylös sulut, vaikka piti olla neliöjuuri. Lasku meni siis vastaukseltaan väärin.
Tehtävän 1c i-kohdassa mokasin lukujen taulukoinnin kanssa. En hoksannut laittaa järjetysnumeroita ollenkaan ja laskin jotain ihan omiani. Sain siitä kuitenkin muutaman armopisteen. Myöskin seuraavassa kohdassa olin tehnyt naurettavan mokan: piti käyttää muuttujaa d ja sen keskiarvoa, niin olin laskenut ilman keskiarvoa ja laittanut d1 ja d2. Muuten olin tajunnut homman idean. NYT SITTEN HUOLELLISUUTTA!!
Ongelma ensimmäisen tehtävän viimeisessä kohdassa oli se, etten syynännyt tehtävänantoa tarpeeksi tarkasti. Sieltähän ne jäännöstermit ja kaavakin löytyi. Niiden avulla olisin voinut kaapia lisää pisteitä kasaan. Täysiä en kuitenkaan olisi saanut, koska en muistanut ollenkaan tuota pienimmän neliösumman menetelmää. Etsin kauan sitä, mistä löytyi se luku 30, jolla jaettiin. Täytyykin se kerrata erityisen tarkkaan, kunhan sinne asti pääsen.
Sitten tuo ihana tehtävä 2ai. En edelleenkään ymmärrä kunnolla, miksen saanut täysiä. Korjauksissa on kyllä ensin vedetty seiska pisteiksi ja sen jälkeen rustattu päälle kolme pistettä. Loppujen lopuksi sain viisi pistettä?! Mikä logiikka, osaako joku kertoa? Ainoa ero oikeaan vastaukseen oli se, että käytin itse tarkkaa arvoa 3.96 enkä arvoa 4. Vastauskin oli täysin oikea! Iloisesti kaatui kohta ii typerään näppäilyvirheeseen, joka pilasi vastauksen, enkä tyhmyyspäissäni edes ymmärtänyt epäillä tulosta. Tehtävässä 2b tuli tehtyä huolimattomuusvirhe varianssin kohdalla, joka johti sitten vain viiteen pisteeseen.
Siinä pienimuotoinen synnintunnustus virheistäni. Täytyy ensi kerralla kiinnittää huomiota ehdottomasti huolellisuuteen, tehtävänannon jyystämiseen, näppäilytarkkuuteen sekä kaavojen ja vapausasteiden oikein muistamiseen.
Huomenna 7,5h töitä ja sen jälkeen pitäisi alottaa lukua 2 Nummenmaasta. Ensi viikon ohjelma koostuukin molempien kirjojen kakkoskappaleista ja niiden tehtävistä. Keskiviikkona töiden jälkeen matkusta murmelin luokse pariksi vapaapäiväksi, mutta tarkoitus olisi siellä ainakin yrittää tehdä tehtäviä. Mulle on kuulemma tiedossa jokin lahja, jota possu ei täksi kerraksi löytänyt (meillä oli puolivuotiskihlajaispäivä). Sain kuitenkin valkoisia kukkia. :)
Ps. Teen samanlaisen postauksen myös artikkeleista myöhemmin, kunhan saan aikaiseksi perehtyä niihin tarkemmin.
Päättäväisyydellä,
Embe
Jos mennään ihan järjestyksessä tehtävien mukaan, niin tehtävästä 1a en ollut saanut oikeastaan muuta irti kuin, että kohdassa i oli kyseessä yksisuuntainen testi ja kohdassa ii kaksisuuntainen. Hämmennyin taulukoiden otsikoista Mann-Whitney Test ja Wilcoxon Signed Rank Test. En ollut löytänyt oikeastaan mitään järkeviä lukuja omaan vastaukseeni vaan selittänyt kirjallisesti jotain hämärää p-arvoista ja nollilehan se meni. Nyt, kun selasin oikeita vastauksia, niin olisin saanut helpolla ne pisteet, jos en olisi hämääntynyt em. taulukoiden otsikoista. Tiesin, että niitä käsiteltiin tarkemmin Nummenmaan kirjassa, joten en perehtynyt niihin ihmeellisemmin. Eipä se olisi ollut vaikeaa poimia niitä testisuureita, kun ne oltiin suoraan kerrottu, ja sitten etsiä p-arvo taulukoista. Huoh minä.
Tehtävä 1b meni kummemmitta ongelmittasen suhteen että, tiesin mitä piti laskea. En kuitenkaan muistanut oliko vapausasteet n-1 vai n-2 ja arvasin tapani mukaan väärän! Ja mokasin kaavan kanssa, oikein hävettää. Laitoin tuohon korrelaatiokertoimen merkitsevyyskaavaan ylös sulut, vaikka piti olla neliöjuuri. Lasku meni siis vastaukseltaan väärin.
Tehtävän 1c i-kohdassa mokasin lukujen taulukoinnin kanssa. En hoksannut laittaa järjetysnumeroita ollenkaan ja laskin jotain ihan omiani. Sain siitä kuitenkin muutaman armopisteen. Myöskin seuraavassa kohdassa olin tehnyt naurettavan mokan: piti käyttää muuttujaa d ja sen keskiarvoa, niin olin laskenut ilman keskiarvoa ja laittanut d1 ja d2. Muuten olin tajunnut homman idean. NYT SITTEN HUOLELLISUUTTA!!
Ongelma ensimmäisen tehtävän viimeisessä kohdassa oli se, etten syynännyt tehtävänantoa tarpeeksi tarkasti. Sieltähän ne jäännöstermit ja kaavakin löytyi. Niiden avulla olisin voinut kaapia lisää pisteitä kasaan. Täysiä en kuitenkaan olisi saanut, koska en muistanut ollenkaan tuota pienimmän neliösumman menetelmää. Etsin kauan sitä, mistä löytyi se luku 30, jolla jaettiin. Täytyykin se kerrata erityisen tarkkaan, kunhan sinne asti pääsen.
Sitten tuo ihana tehtävä 2ai. En edelleenkään ymmärrä kunnolla, miksen saanut täysiä. Korjauksissa on kyllä ensin vedetty seiska pisteiksi ja sen jälkeen rustattu päälle kolme pistettä. Loppujen lopuksi sain viisi pistettä?! Mikä logiikka, osaako joku kertoa? Ainoa ero oikeaan vastaukseen oli se, että käytin itse tarkkaa arvoa 3.96 enkä arvoa 4. Vastauskin oli täysin oikea! Iloisesti kaatui kohta ii typerään näppäilyvirheeseen, joka pilasi vastauksen, enkä tyhmyyspäissäni edes ymmärtänyt epäillä tulosta. Tehtävässä 2b tuli tehtyä huolimattomuusvirhe varianssin kohdalla, joka johti sitten vain viiteen pisteeseen.
Siinä pienimuotoinen synnintunnustus virheistäni. Täytyy ensi kerralla kiinnittää huomiota ehdottomasti huolellisuuteen, tehtävänannon jyystämiseen, näppäilytarkkuuteen sekä kaavojen ja vapausasteiden oikein muistamiseen.
Huomenna 7,5h töitä ja sen jälkeen pitäisi alottaa lukua 2 Nummenmaasta. Ensi viikon ohjelma koostuukin molempien kirjojen kakkoskappaleista ja niiden tehtävistä. Keskiviikkona töiden jälkeen matkusta murmelin luokse pariksi vapaapäiväksi, mutta tarkoitus olisi siellä ainakin yrittää tehdä tehtäviä. Mulle on kuulemma tiedossa jokin lahja, jota possu ei täksi kerraksi löytänyt (meillä oli puolivuotiskihlajaispäivä). Sain kuitenkin valkoisia kukkia. :)
Näkyykö pääsykokeisiin valmistautuminen jo teidänkin arjessa?
Ps. Teen samanlaisen postauksen myös artikkeleista myöhemmin, kunhan saan aikaiseksi perehtyä niihin tarkemmin.
Päättäväisyydellä,
Embe
torstai 2. elokuuta 2012
Arviointiperusteet ja lukusuunnitelma
Tänään oli kolahtanut postilaatikkoon pääsykoemateriaali, mun pääsykokeen kopiot ja arviointiperusteet. Äiti oli repinyt kirjeen auki, kun luuli mun saaneen paikan vissiin puheviestintään varasijalta. :D Aikamoinen petymys, kun siellä olikin sitten hyppinyt väärin-merkkejä silmille.
Selailin tossa äsken läpi tota paperinippua. Vertasin omia vastauksiani arviointiperusteisiin ja pari kertaa kyllä kiehahti. Jos pääsykoe oli kiero, niin kyllä ne arvointiperusteet oli kanssa aivan yhtä kierot! Sen tietyn välimerkin hellää rakastelua etenkin. Tuli sellainen olo, että siellä ei tarkistajat edes halua saada selvää numeroista, ja haluaa nipistää pisteen tai edes pisteen kymmenesosan aivan mistä tahansa. Yhestäkin tehtävästä multa oli viety yli 2 pistettä, koska käytin lukuna tarkkaa arvoa 3.96, enkä lukua 4, kuten arviointiperusteissa. :) Mitä helvettiä oikeesti? Jostain multa oli viety kanssa 0.1 pistettä, en tiedä miksi. Joku epämääräinen väärin-merkki oli numeron kohdalla, ja kun tarkistin, niin kaikki mun numerot oli täsmälleen samoja vastausta myöten kuin arvioinnissa. Kyä suututtaa!
Ajattelin kuitenkin jossain kohtaa käydä vielä tarkemmin läpi tuota koetta ja laskea kaikki tehtävät uudestaan OIKEIN. Voin sitten merkata, että missä kohtaa mokasin, ja mihin asioihin pitää kiinnittää huomiota. Kyllä siellä pari typerää näppäilyvirhettä ja sellaistakin oli, vaikka niihin ei todellakaan olisi varaa! Ajattelin käydä vielä läpi myös artikkeliosuuden, vaikka mulla ei niitä artikkeleita enää olekaan. Kyllä ne vielä on kuitenkin kohtuullisessa muistissa.
Ja nyt siihen lukusuunnitelmaan. Tein sen tosiaan noin kolmeksi viikoksi tästä eteenpäin, kun en tiedä työvuoroja sitä pidemmälle. Avoinkin alkaa sitten syyskuun alussa, joten täytyy sumplia niitä päiviä, että millon tekee mitäkin. Töissä on tarkoitus jatkaa kolmea vuoroa viikossa. Sainkin edelliseen postaukseen hyvän vinkin välitavoitteista; päätin asettaa kehotuksen mukaisesti sellaisia välitavoitteita, että "lokakuuhun mennessä osaan tämän asian" tai "saan seuraavasta avoimen tentistä 4". Ne ovat varmasti paljon hyödyllisempiä kuin sellaiset, että luenpa pari tuntia tänään, ja puolet ajasta kuluukin Facebookissa hupsistakeikkaa.
Suunnitelman tekeminen on malko haastavaa ensinnäkin siksi, että pysyisin siinä. Olen paloitellut lukemisen melko lyhyisiin osiin, koska työvuoroni pilkkoo usein päiväni typerästi. Esimerkiksi tällä viikolla olen laittanut teorian lukemisen + muistiinpanot eri päiville kuin tehtävät. Näin jaa vähän aikaa kelailla sitä teoriaa ja palauttaa sitten mieleen, kun teen tehtäviä. Tarkoitus on lukea rinnalla myös Nummenmaan kirjaa, joten olen laittanut jopa kirjojen lukemisen eri päiville. Jaksaa paremmin töiden jälkeen lukea pikkaisen useampana päivänä kuin jyystää sitä teoriaa sivukaupalla yhtenä päivänä. Tänä vuonna yritän jaksaa tehdä kaikki kirjan tehtävät; viime vuonna tuppasi usein käymään niin, että skippailin tehtäviä, koska "tämä on turha eikä hyödyllinen, tuskin tarvii tehdä" jne.
Nyt kuitenkin päivän matikkaannoksen kimppuun, nimittäin Holopaisen & Pulkkisen kirjan luvun 1 tehtävien pariin!
Selailin tossa äsken läpi tota paperinippua. Vertasin omia vastauksiani arviointiperusteisiin ja pari kertaa kyllä kiehahti. Jos pääsykoe oli kiero, niin kyllä ne arvointiperusteet oli kanssa aivan yhtä kierot! Sen tietyn välimerkin hellää rakastelua etenkin. Tuli sellainen olo, että siellä ei tarkistajat edes halua saada selvää numeroista, ja haluaa nipistää pisteen tai edes pisteen kymmenesosan aivan mistä tahansa. Yhestäkin tehtävästä multa oli viety yli 2 pistettä, koska käytin lukuna tarkkaa arvoa 3.96, enkä lukua 4, kuten arviointiperusteissa. :) Mitä helvettiä oikeesti? Jostain multa oli viety kanssa 0.1 pistettä, en tiedä miksi. Joku epämääräinen väärin-merkki oli numeron kohdalla, ja kun tarkistin, niin kaikki mun numerot oli täsmälleen samoja vastausta myöten kuin arvioinnissa. Kyä suututtaa!
Ajattelin kuitenkin jossain kohtaa käydä vielä tarkemmin läpi tuota koetta ja laskea kaikki tehtävät uudestaan OIKEIN. Voin sitten merkata, että missä kohtaa mokasin, ja mihin asioihin pitää kiinnittää huomiota. Kyllä siellä pari typerää näppäilyvirhettä ja sellaistakin oli, vaikka niihin ei todellakaan olisi varaa! Ajattelin käydä vielä läpi myös artikkeliosuuden, vaikka mulla ei niitä artikkeleita enää olekaan. Kyllä ne vielä on kuitenkin kohtuullisessa muistissa.
Tämän viikon lukusuunnitelma ja muut menot |
Suunnitelman tekeminen on malko haastavaa ensinnäkin siksi, että pysyisin siinä. Olen paloitellut lukemisen melko lyhyisiin osiin, koska työvuoroni pilkkoo usein päiväni typerästi. Esimerkiksi tällä viikolla olen laittanut teorian lukemisen + muistiinpanot eri päiville kuin tehtävät. Näin jaa vähän aikaa kelailla sitä teoriaa ja palauttaa sitten mieleen, kun teen tehtäviä. Tarkoitus on lukea rinnalla myös Nummenmaan kirjaa, joten olen laittanut jopa kirjojen lukemisen eri päiville. Jaksaa paremmin töiden jälkeen lukea pikkaisen useampana päivänä kuin jyystää sitä teoriaa sivukaupalla yhtenä päivänä. Tänä vuonna yritän jaksaa tehdä kaikki kirjan tehtävät; viime vuonna tuppasi usein käymään niin, että skippailin tehtäviä, koska "tämä on turha eikä hyödyllinen, tuskin tarvii tehdä" jne.
Nyt kuitenkin päivän matikkaannoksen kimppuun, nimittäin Holopaisen & Pulkkisen kirjan luvun 1 tehtävien pariin!
Mikä teitä raivostutti pääsykokeessa?
Päättäväisyydellä,
Embe
keskiviikko 1. elokuuta 2012
Ready, set, go!
Elokuun ensimmäinen. Päätin heinäkuussa, että aloitan elokuussa lukemisen, koska sillon alkaa koulutkin. Myönnettäköön kuitenkin, että otin parin päivän varaslähdön. En voinut enää pyöritellä peukaloita vapaapäivinä, joten aloin kirjoitella kaavoja kuten viime vuonnakin. :D Mulle sanottiin aamulla, että voin pitää tänään vapaapäivän jos haluan, töissä vissiin vähän hiljaista. Nyt kuitenkin ehkä kaduttaa, kun sanoin ottavani vapaan, olis sitä rahaakin kiva saada. No, sitä suuremmalla syyllä täytyy käyttää vapaapäivä hyödyksi!
Tarkoitus on nyt alottaa tolla matikalla. Menin viime vuonna muistaakseni ennen joulua ostamaan Nummenmaan pääsykoekirjan, kun olin ihan vauhkona, ja tietenkin mun tuurilla se kirja sitten vaihtui tohon toiseen. :) Onneks ostiin sentään käytettynä. Ajattelin nyt lukea molempia, jos vaikka Nummenmaasta löytyisi johonkin asiaan selitys selkeämmin kuin tuosta uudesta. Asiat kuitenkin luen Holopaisen & Pulkkisen mukaan eli jätän väliin esim. varianssianalyysin. Saatan ehkä vilkaista sitä pintapuolisesti, jos vaikka artikkeleissa sitten mainitaan siitä jotain.
Teoriaa löytyy aikas kattavasti: Holopainen & Pulkkinen, Nummenmaa, valmennuskurssin teoriakooste, viime vuoden muistiinpanot ja valmennuskurssilta saadut tiivistelmät. Harjoitustehtävistäkään ei ole puutetta; valmennuskurssilta saatu tiiliskivi vanhoja pääsykokeita 90-luvun alusta asti, tehtäväkirja Nummenmaahan ja kansiollinen ylimääräisiä harjoitusmonisteita, jotka on myöskin saatu kurssilta. Vielä kun alkaa avoimen kurssi, niin materiaalista ei ainakaan ole puutetta!
En oo vielä tehnyt mitään lukusuunnitelmaa, koska en tiedä minä päivänä avoimen psykaa järjestetään. Tekisin mieluusti viikkoaikataulun. Töitäkin on syksyllä varmaan epäsäännöllisesti, joten täytyy laatia kolmen viikon lukusuunnitelmia vuorolistan mukaan. Aion kirjoittaa kattavammat muistiinpanot kokeilemalla erilaisia tekniikoita, esimerkiksi visuaalista hahmottamista. Kirjoitin terveystiedosta muistiinpanoja piirtelemällä tikku-ukkoja ja jotain työkaluja kuvaamaan suhteen rakentamista. :D Ainakin se tuotti tulosta: terveystiedosta 41/42 pistettä. Toivotaan että mun toivottomat piirrustustaidot auttais tässäkin asiassa! Vaikka mulla on noi viime vuoden muistiinpanot tallella, niin koen itselleni hyödylliseksi kirjoittaa ne uudestaan, jää jotenkin paremmin mieleen. Kaavatkin muistaa paremmin, kun niitä rustailee moneen kertaan. Kirjakin on täynnä mun piiperryksiä vaihtoehtoisista kaavoista, lisähuomioista jne.
Olisko teillä vinkkejä ton lukusuunnitelman tekemiseen? En oo koskaan ite tehny, niin en oikein tiedä millainen olisi hyvä. Entä onko kukaan ladannut sitä SPSS ohjelmaa? Ajattelin ladata sen, jotta hahmottaisia tulosteet ja semmotteet paremmin. Yritin ladata sitä, mutta en vaan saa sitä loppuun. Mistä se kannattaisi ladata?
Olisko ketään Tampereen suunnalta, ketä kiinnostaisi pitää sellaista lukupiiriä, erityisesti artikkeleiden suhteen, mutta miksei matikankin? :)
Päättäväisyydellä,
Embe
Tarkoitus on nyt alottaa tolla matikalla. Menin viime vuonna muistaakseni ennen joulua ostamaan Nummenmaan pääsykoekirjan, kun olin ihan vauhkona, ja tietenkin mun tuurilla se kirja sitten vaihtui tohon toiseen. :) Onneks ostiin sentään käytettynä. Ajattelin nyt lukea molempia, jos vaikka Nummenmaasta löytyisi johonkin asiaan selitys selkeämmin kuin tuosta uudesta. Asiat kuitenkin luen Holopaisen & Pulkkisen mukaan eli jätän väliin esim. varianssianalyysin. Saatan ehkä vilkaista sitä pintapuolisesti, jos vaikka artikkeleissa sitten mainitaan siitä jotain.
Teoriaa löytyy aikas kattavasti: Holopainen & Pulkkinen, Nummenmaa, valmennuskurssin teoriakooste, viime vuoden muistiinpanot ja valmennuskurssilta saadut tiivistelmät. Harjoitustehtävistäkään ei ole puutetta; valmennuskurssilta saatu tiiliskivi vanhoja pääsykokeita 90-luvun alusta asti, tehtäväkirja Nummenmaahan ja kansiollinen ylimääräisiä harjoitusmonisteita, jotka on myöskin saatu kurssilta. Vielä kun alkaa avoimen kurssi, niin materiaalista ei ainakaan ole puutetta!
Tässä vasta osa kaavoista, jatkoa luvassa vielä paljon. |
En oo vielä tehnyt mitään lukusuunnitelmaa, koska en tiedä minä päivänä avoimen psykaa järjestetään. Tekisin mieluusti viikkoaikataulun. Töitäkin on syksyllä varmaan epäsäännöllisesti, joten täytyy laatia kolmen viikon lukusuunnitelmia vuorolistan mukaan. Aion kirjoittaa kattavammat muistiinpanot kokeilemalla erilaisia tekniikoita, esimerkiksi visuaalista hahmottamista. Kirjoitin terveystiedosta muistiinpanoja piirtelemällä tikku-ukkoja ja jotain työkaluja kuvaamaan suhteen rakentamista. :D Ainakin se tuotti tulosta: terveystiedosta 41/42 pistettä. Toivotaan että mun toivottomat piirrustustaidot auttais tässäkin asiassa! Vaikka mulla on noi viime vuoden muistiinpanot tallella, niin koen itselleni hyödylliseksi kirjoittaa ne uudestaan, jää jotenkin paremmin mieleen. Kaavatkin muistaa paremmin, kun niitä rustailee moneen kertaan. Kirjakin on täynnä mun piiperryksiä vaihtoehtoisista kaavoista, lisähuomioista jne.
![]() |
Tähän vielä inspiroijani: Dr. Spencer Reid (Mattthew Gray Gubler) Criminal Mindsista! Ps. Sarja on paras. |
Olisko teillä vinkkejä ton lukusuunnitelman tekemiseen? En oo koskaan ite tehny, niin en oikein tiedä millainen olisi hyvä. Entä onko kukaan ladannut sitä SPSS ohjelmaa? Ajattelin ladata sen, jotta hahmottaisia tulosteet ja semmotteet paremmin. Yritin ladata sitä, mutta en vaan saa sitä loppuun. Mistä se kannattaisi ladata?
Olisko ketään Tampereen suunnalta, ketä kiinnostaisi pitää sellaista lukupiiriä, erityisesti artikkeleiden suhteen, mutta miksei matikankin? :)
Päättäväisyydellä,
Embe
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)