Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm. – Winston Churchill

perjantai 1. helmikuuta 2013

Good news!

Tervehdys armaat kanssalukijat. Oon tällä viikolla lähetellyt ahkerasti sähköistä postia eri suuntiin yliopistolle ja koittanut selvittää viimeisten kurssien kuvioita. Psykan viimeinen ja mielenkiintoisin kurssi eli mielenterveys jää suoritettavaksi vasta pääsykoekiden jälkeen. Kurssista vastaava opettaja sanoi, että suorittaminen onnistuu oikein hyvin vaikka kesäkuussa ainakin esseellä. Saan myös suoritusmerkinnän ajoissa siltä varalta, etten pääsekään kouluun ja sen johdosta hakeudun avoimen aineopintoihin. Tää jo vähän kevensi mun stressiä.

Aamulla laitoin viestiä matikan viimeisestä kurssista (empiirinen tutkimus) viestiä siitä vastaavalle opettajalle. Olin jo aikaisemmin tällä viikolla jutellut nykyistä kurssia vetävän opettajan kanssa viimeisen kurssin suorittamisesta. Harjoitustyön palautus on tosi aikaisin, heti toukokuun alussa, ja en pysty millään palauttamaan sitä ennen pääsykokeita valmennuskurssin takia ja muutenkaan. Aikainen palautus johtuu siitä, että osa opiskelijoista hakee väylän kautta lukemaan tilastoja, mutta se ei kuulu mun suunnitelmiin. Viimeistä kurssia vetävä opettaja siis sanoi, että voin ihan hyvin palauttaa työn vaikkapa toukokuun lopussa. Olin harmitellut sitä, että perusopintokokonaisuus jäisi vajaaksi yhden kurssin takia, mutta nyt saankin molemmista kaikki kurssit suoritettua! Mikä tarkoittaa sitä, että jos (lue: KUN) pääsen ensi syksynä opiskelemaan, mulla on jo pohjalla 50 opintopistettä. En siis olis paljon jäljessä niitä, jotka pääsi 2012 opiskelemaan. Ei tää välivuosi oo siis ollut ihan turha. :)

Tänään asiakas sanoi mulle töissä, että oon ahkerin kaikista. Ehkä mä taidankin olla ahkera. Ja ahkeruushan palkitaan, eiks niin? En mä ainakaan pari vuotta sitten olis voinu kuvitella, että jaksaisin käydä kolmena päivänä viikossa töissä, kahtena-kolmena päivänä koulussa ja lukea pääsykokeisiin, kaikkia samaan aikaan!


Päättäväisyydellä,
Embe

4 kommenttia:

  1. http://fanrya.blogspot.fi/2013/02/psykologiaa-opiskelemaan.html

    VastaaPoista
  2. heippa! Vaikka haetkin psykologiaan, niin monet asiat on samoja pääsykokeisiin lukijoilla, esim ne pkoeahdistumiset, oppimistekniikat - you name it!
    Pääsin itse viime vuonna sisään Valtsikaan (ei ihan helppo nakki sekään!!) ja kirjoitan tämän vuoden hakijoille blogia, jossa kerron omasta viime keväästäni. Käy kevään mittaan vierailemassa tuolla, voit saada muutaman vinkin lukemisiin tai ainakin tukea, tämän blogin kautta, vaikka se onkin ensisijaisesti valtsikaan pyrkiville :)
    http://valtsikaan2013.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  3. Hei!

    Pääsin viime vuonna opiskelemaan psykkaa turkuun, ja ajattelin et sua ehkä kiinnostais tietää miten pääsin sisään. Ensinnäkin mun pitää sanoa, wow - oot tosi ahkera. Olen aina pitäny itseäni ahkerana, mutta nyt on pakko myöntää et en panostanut yhtä paljon kuin sinä.

    Mullaki oli todella kova halu päästä opiskelemaan psykologiaa. Luin melkein koko tilastokirjan mutta keskityin enemmän tehtävien tekoon. Mun mielestä tilastoo oppii parhaiten laskemalla, ei lukemalla. Artikkelit luin noin kolme kertaa läpi ja huolehdin siitä, että muistin matskut alusta loppuun saakka (myös kuvat, kuvatekstit ja kuviot kannattaa tarkastaa ja ymmärtää syvällisesti).

    En mennyt valmennuskurssille ja monet mun fuksikavereista päätti myös jättää sen väliin. Jotkut psykalaisista sanoo, et valmennuskurssi tsemppas kauheesti ja autto ymmärtämään ja toiset taas piti kurssia ihan turhana. Pääasia on, että opiskelemaan pääsee ilman valmennuskurssiakin.

    Jos haet Turkuun, soveltuvuuskokeeseen kannattaa valmistua olemalla oma itsensä. Kokeet ovat hieman pelottavia ja siellä voidaan kysyä hyvinkin henkilökohtaisia asioita. Kannattaa pitää pää kylmänä ja olla teeskentelemättä. Ja se on ihan ok, jos itkee.

    Voisin vielä sanoa, että turkulaiset psykan opiskelijat ovat usein sosiaalisesti lahjakkaita. Ihmiset ovat mukavia, ymmärtäväisiä ja syrjintää ei hyväksytä. Vanhemmat opiskelijat olivat erittäin vastaanottavaisia ja he halusivat todella tutustua meihin.

    Kun pääsin opiskelemaan psykologiaa, tuntui siltä, että kaikki palaset loksahtivat paikoilleen. Pääsykokeisiin kannattaa valmistautua huolellisesti, mutta liika stressi ei auta ketään.

    Tsemppiä kauheesti ja nähdään ensi vuonna ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle on kyllä hirveesti kehuttu Turkua ja yritetty saada laittaa hakupaperit sinnekin, mutta kyllä se jää valitettavasti pois hakukohteista. :s Mun elämäntilanne ei oikein salli siellä asumista, mutta te psykalaiset siellä vaikutatte todellakin ihan mahtavilta ihmisiltä. :) Hakisin myös sinne ehdottomasti, jos tilanne olisi toisenlainen. :) Kiitos kuitenkin vinkeistä, suurin osa noistahan pätee hakemiseen ylipäätään. :)

      Poista

Kommentit ja muu keskustelu tervetullutta! Ehdotuksia, ideoita, risuja, ruusuja, mitä tahansa. :)