Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm. – Winston Churchill

tiistai 26. helmikuuta 2013

It's something deep inside, something I can't explain

Tervehdys toverit! Alkaa seuraavat viikot näyttää vähän valoisammilta. Sain ensi tiistain työvuoron lykättyä työkaverille, jotta olisi enemmän aikaa opiskelulle. Lisämateriaalin kanssa viedään vihoviimeistä tehtävää. Oon kyllä onnellinen, kun saan viskata nuo joksikin aikaa syrjään, osa tehtävistä on ollut aivan kamalia. Nytkin hion tehtävän 04/3 ymmärtämistä, ihan paperilla piirtäen. Onneksi oon blogin kautta saanut mahtavaa vertaistukea. :)

Muistutus itselle, kun tilastot tökkii.


Mä en osaa oikein sanoa, mistä tää motivaatio ja into taas kumpuaa, vaikka töitäkin on paljon. Tänäänkin laskin aamulla ennen 9 tunnin työpäivää ja nyt illalla lueskelin matikan tentin matskuja läpi. Huomenna onneksi vapaapäivä, joka kuluu aamusta luentotallenteen parissa ja illalla menen pitkästä aikaa persoonallisuuspsykan luennolle ihan paikan päälle. Ja taas oon innoissani. Aamullakin oli superfiilis, kun osasin tulkita yhden a-kohdan ratkaisun tulosteesta korrelaatiokertoimien avulla. En tosiaan olisi osannut tehdä sitä viime vuonna! Ihan vielä tarkennukseksi: osasin tulkita vastauksen oikein oikeiden lukujen avulla. Jes!

kuva täältä


Mun on tosi vaikea selittää sellaisille, jotka kysyy multa ekaa kertaa, että miks haluan lukemaan just psykaa. Jotenkin vaan se tuntuu niin mun jutulta, en osais kuvitella tekeväni muuta. Enkä tosiaan uskois näkeväni näin paljon vaivaa minkään muun alan eteen. Psyka on ollut mulla sen verran kauan tavoitteena, että tuntuu kuin siitä olis tullut osa mua. Hirmuinen päättäväisyys ja pohjaton tiedonjano on sellaisia asioita, jotka mussa on herännyt tän kouluun pyrkimisen myötä. En mä aikaisemmin olis voinu kuvitella laskevani päivät pitkät todennäköisyyksiä ja lukevani englannin kielisestä tiiliskivestä prefrontaalisesta korteksista. Ainakin tän vuoden aikana, jonka oon omistanut tilastoille ja psykalle, oon huomannut, että tätä mä haluan enkä mitään muuta - nyt ja myös tulevaisuudessa. Mä olen opiskelupaikkani ansainnut ja sen mä aion myös lunastaa, vaikka siihen vaaditaan pelkästään kovaa työtä ja mieletöntä kunnianhimoa ja päättäväisyyttä. Joten varo vaan Siltavuorenpenger, mä tuun syksynä sinne opiskelemaan niin, että koko pulju tutisee. ;)

kuva täältä


kuva täältä


Päättäväisyydellä,
Embe


6 kommenttia:

  1. Heippaa!
    Ihailen dun motivaatiota ja laskurutiineja. Oon itsekin hakemassa psykalle tänä vuonna (ekaa kertaa luen tilastomatikkaa läpi). Voisitko sä kertoa mulle, miten luvun 7 tehtävät 8 ja 10a tulisi ratkaista? En millään saa päähäni, mitä kaavaa tulisi käyttää. Kiitos jo etukäteen, olen ihan tuohtunut ja hermostunut, kun pelkään, etten ehdi oppia kaikkea artikkeliaineiston julkaisuun mennessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Onnea sullekin koetukseen, kirjoittelen sulle tähän mun neuvot noihin tehtäviin, toivottavasti niistä on edes jotain apua. :) Onneksi artikkeliosuuteen on sentään vielä yli kuukausi aikaa ja kunhan pääset testikappaleen loppuun, niin sitten on enää kaksi kappaletta jäljellä, joissa on huomattavasti vähemmän tehtäviä. Tsemppiä!

      8.
      Mullakin oli ongelmia tän tehtävän kanssa, mutta onneksi Teppo auttoi mut täällä blogissa eteenpäin. :) Aluksi siis lasket edellisen tehtävän arvoilla uuden luottamusvälin (95%), jossa p^=126/2000, n=2000 ja za/2=1,96. Tällöin saat nyt luottamusväliksi 0,0524<p<0,0736. Kerrot tämän jälkeen nää prosentit koko valmistuserällä eli 66 800 ja viallisia tuotteita on siis 3500-4900 (pyöristettynä). Loppujen lopuksi tosi simppeli tehtävä, mun mielestä kyl tosi oudosti muotoiltu.

      10a:
      Eli lasketaan ensin, kuinka paljon vakuutuksen ottajia on, kun ottajien määrä kasvaa 8%. 73200*1,08=79056. Sen jälkeen laskin, kuina monta prosenttia ottajista on saanut tuon 1200 euron korvauksen, tämä siis lasketaan alkuperäisen ottajamäärän mukaan eli 2100/73200=0,0287. Käytetään tässä prosenttiosuuden luottamusväliä, jolloin:
      p^=0,0287
      1-p^=q^=0,9713
      n=79056
      za/2=2,58 koska kyseessä 99% luottamusväli

      Sijoittelemalla nämä luvut kaavaan, saadaan prosenttiosuuden luottamusväliksi 0,0272<p<0,0302. Kerrotaan nämä prosentit vakuutuskenottajien lukumäärällä (79056), jolloin korvausten lukumääräksi saadaan 2150-2400 (pyöristettynä).

      Poista
    2. Jotain tuon tapaista yritin itsekin, mutta jokin meni mönkään ja sitten jäin jumittamaan niihin tehtäviin ja meinasi usko loppua! Kiitos tosi paljon avustasi. Huippua, että voi saada neuvoa muilta, kun niitä valmiita vastauksia ei ole esillä missään. Tästä on taas hyvä jatkaa sinnikkäästi eteenpäin! Tsemppiä sulle luku-urakkaan!=)

      Poista
  2. Ja taas käännyn puoleesi, pahoitteluni. En vaan mitenkään saa oikeaa vastausta luvun 7 tehtävissä 12a ja 14? Voisitko mahdollisesti auttaa. En ymmärrä, mikä on pielessä:( kiitos jo etukäteen, jos jaksat auttaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi taas! :) Toi tehtävä 12 on aiheuttanut tosi monelle päänvaivaa abitreeneissä. Ensin siinä lasketaan hävikin osuus prosenttiosuuden luottamusvälillä: p^=0,012, q^=0,988, za/2=1,96 ja n=98*10. Monella on mun käsittääkseni kaatunut tehtävä tohon otoskokoon. Otoskokona on siis kaikkien 98 tavaratalon hävikit kymmenen vuoden ajalta, sen takia n on noin suuri. :) Luottamusväliksi tulee siis 0,0052<p<0,0188 ja nämä prosentit kerrotaan 65 (milj.), jolloin saadaan hävikin arvoksi 0,34-1,22 miljoonaa euroa.

      En itsekään osannut laskea tehtävää 14., mutta Teppo antoi mulle tällaisen ratkaisun siihen tehtävään: http://suuntanapsyka.blogspot.fi/2013/01/holopulkki-on-tyhma-mutta-edistymista.html vastaus löytyy tuon postauksen kommenteista. :)

      Poista
    2. Oi kiitos paljon! Itseäkin hämäsi tuo kaikkien tavaratalojen kuuluminen otokseen.

      Poista

Kommentit ja muu keskustelu tervetullutta! Ehdotuksia, ideoita, risuja, ruusuja, mitä tahansa. :)