Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm. – Winston Churchill

maanantai 21. tammikuuta 2013

Loneliness

Oli pakko tulla kirjoittamaan vaihteeksi tällainen avautumispostaus. Mua on nyt jo alkanu pääsykokeet hermostuttaa siinä määrin, että tuntuu kuin hermot menis entistä helpommin. Hirvittää ajatus siitä, jos tästäkin keväästä tulee samanlainen kuin edellisestä. Vaikuttaa siltä, että mulle on iskenyt taas stressi päälle ja se ei ota laantuakseen ennen kuin pääsykokeet on ohi. Ja toi stressi on tuonu mukanaan sen, etten jaksa mitään. En haluis mennä töihin, en haluis laskea, en haluis tehdä oikeastaan yhtään mitään. Haluisin vaan löllyä ja syödä ja pelata aivot nollilla xboxia. Kuitenkin mulla on vielä neljä avoimen kurssia edessä ennen pääsykokeita ja nytkin äiti varas mulle seuraavan tenttikirjan Helsingistä. Thank god, kurssissa on vain yksi kirja.



Mä en kauheesti viitti ulista mun kavereille näistä pääsykoejutuista, kun tuntuu ettei ne oikeen käsitä sitä. Kun kaikki kaverit opiskelee, niin tuntee ittensä ihan luuseriks, vaikka välillä tuntuu, että opiskelen enemmän kuin ne. En sitten tiedä johtuuko se siitä, että ne pääsi melkein heittämällä sisään ja mun täytyy oikeesti tapella kynsin hampain siitä sisäänpääsystä. Mua masentaa erityisesti se, että mulla ei oo ketään sellaista tarpeeks läheistä kaveria kenelle voisin mennä parkumaan tätä stressiä. Voisin kyllä puhua jo koulussa oleville, mutta sieltä tulee vain, että "Embe, olet psykoosissa. Pidä lomaa, ettei kohta taas burn out kolkuttele". Mut mä en voi pitää lomaa! Mä oon sallinu itelleni lomailun vasta sitten, kun pääsykokeet on ohi. Puhuttiin meinaan kavereiden kanssa, että lähettäis ulkomaille mun pääsykokeiden jälkeen. Vähän on vielä ristiriitaista minne mentäis, kun mä haluaisin sellaisen rannalla-makaamisloman ja muut haluaa kaikkea muuta kulttuurista lasketteluun ja shoppailuun. Onneks mua odottaa huhtikuussa kuukauden poissaolo töistä. Pitäis vaan koittaa jaksaa painaa sinne asti, vaikka mulla on nyt vähemmän vuoroja kuin ennen joulua.



Mua pelottaa ihan käsittämättömästi se, että jos en pääsekään sisään. Sit varmaan masennun ja makaan kolme kuukautta sängyssä. Vaikka mulla syksystä oli tosi itsevarma fiilis, niin jotenkin se on alkanut hiipua ja oon alkanu ajattelee, että mitä jos... Voin jo kuvitella sen tunteen, kun yliopistohaussa taas hyppii sana HYLÄTTY silmille ja postissa tulee se inhottava ohut kirjekuori. Ja nää angstifiilikset vie mun voimat lukemisesta. Nytkin pitäis tehdä matikan läksyt huomiseksi ja laskea regressio loppuun, mutta silti poraan täällä. Mä en tajua, miten joku kouluun hakeminen voi olla psyykkisesti näin rankka prosessi. Tuntuu siltä, että olis ihan yksin tän homman kanssa, kun märehdin päivät yksin kotona ja sitten valun töihin, missä ei heru ymmärrystä vaan lähinnä kummastelua. Mun kaikki psykatoverit on vielä lähinnä virtuaalisia, enkä pääse käymään Helsingissä niin usein kuin haluaisin tai aikataulut on muuten vaikea sovittaa. Avoimessakaan en oikeastaan puhu hakuprosessista sen syvällisemmin, matikkaa lasketaan ja kirjoja luetaan. En mä haluais alkaa siellä avautuu tuntemattomille ihmisille, kuinka mä tunnen olevani yksin ja hukassa näiden tuntemusten kanssa (ja silti avaudun täällä kaikille). Ehkä mä nyt kuitenkin koitan kerätä itteni ja tarttua laskimeen suihkun jälkeen. Taidanpa napata kissankin tosta kainaloon.



Tää ei siis ollut mikään luovutuksen alkusoitto, ei todellakaan! Mulla on nyt vaan tällainen päivä tänään, näin yöllä tyhmiä uniakin. Toivottavasti huomenna on jo parempi ja olo lähentelis voittajafiilistä.







Päättäväisyydellä,
Embe

 Ps. Help needed: 8/18 ja 9/4

21 kommenttia:

  1. Huh, kurjaa kun sulla ei oo siellä ketään kaveria joka ymmärtäis! Mulla on aika jo kullannut muistot viime keväästä, mutta jos pinnistelen, niin saan vielä sen saman stressi fiiliksen muistiini. Siis joo, se on ihan kamalaa vaan lukea ja lukea ja lukea. Mulla oli sinänsä helpompi, et mulla oli monta vaihtoehtoa mihin hain. Psykaan toki panostin eniten (taino oikeestaan VAKAVA-kokeeseen yhtä paljon), mut en psykassa oikeesti koskaan uskonu, enkä halunnu uskoa sisälle pääsyyn. Ehkä se pitiki mun järjissäni.

    Mut sen muistan elävästi, kuinka olin tosi luottavaisin mielin päivää ennen vakava-koetta, mut sit yhtäkkiä kaikki se työmäärän aiheuttama stressi purkautunu itkuna: mitä jos en pääse mihinkään?

    Mulla oli kyllä pitkin kevättä aina välillä noita samanlaisia tuntemuksia ku sulla, eikä oo mitenkään epänormaalia, vaikka välillä iskeekin epätoivo ja itku. Tiedän mitä se jännittäminen ja stressi voi olla, ja myötäeläneenä toivotan sulle ihan hirveesti tsemppiä tähän kevääseen! Ei tollasta työmäärää voida jättää palkitsematta, ihan varmasti tuut pääseen sisään, minäkin pääsin, vaikka en siihen edes uskonu! :o

    Sanon kuitenki myös sen mitä sun kaveritki on sanonu: muista myös levätä. Et edes pysty omaksumaan kaikkea tietoa jos koko ajan painat sata lasissa.

    Oon hengessä mukana ja pidän peukkuja! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua just se pelottaa, että oon nähny valtavan määrän työtä, ja sit jos ne iskeekin ovet kiinni mun naaman edestä. :( Se on vaan pakko hyväksyä, että se on kova ja julma maaila, tää pääsykoemaailma nääs. Onneks kavereiden kanssa voi sen verran nollata, että pelaillaan lautapelejä ja ei ikinä tehdä mitään kouluun liittyvään. Ja onneks perjantaina pääsee taas oman kullan kainaloon ja siellä saa hyvin viikonlopuks nollattua ajatukset, kun voi heittää aivot narikkaan ja pelata Skyrimia. :D

      Poista
  2. Embee, kyl sä selviit! Sä oot just sellane luonne et sä teet vaikka pakolla sen mitä haluut (-:

    ssonjau-meandmylife.blogspot.fi

    VastaaPoista
  3. Pystyn samaistumaan kirjoitukseesi. Itse haen tänä keväänä kolmatta kertaa opiskelemaan. Pelottaa, että en taaskaan pääse, koska taidealoilla taso on todella korkea. Valintakokeisiin kutsutaan ennakkotehtävien perusteella. Aikaisempina vuosina olen päässyt valintakokeisiin aika alkeellisilla ennakkotehtävillä. Vaikka taitoni ovat kehittyneet, pelkään, että en tänä vuonna pääse edes pääsykokeisiin asti.

    Oman kokemukseni mukaan koetilanteessa ei kannata stressata. Jos luo itsellensä hirveät paineet tyyliin "Nyt on pakko päästä opiskelemaan", se saattaa vaikuttaa negatiivisesti pääsykoemenestykseen.

    Ajattele, että olet paremmassa asemassa, kuin ne, jotka hakevat ensimmäistä kertaa (eivätkä tiedä mitä on luvassa), tai ne, jotka kirjoittavat tänä keväänä ylioppilaaksi (eivätkä ehdi lukea pääsykokeisiin niin paljon). ;)
    Uskon, että aherruksesi palkitaan, ja pääset tänä vuonna opiskelemaan! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oonkin koittanu oman uskomusten vastaisesti tehdä jotain mielikuvaharjoituksia, vaikka ajattelen, ettei niistä ole mitään hyötyä. :D Kyllä tulee ihan kaikki keinot käytettyä, jotta pysyisi housuissaan siellä pääsykokeessa. Järjellä kun ajattelee, niin ei pitäis olla mitään stressattavaa siitä tilanteesta, sinne mennään ja koe tehdään- that's it. Mutta jotenkin jännästi se järki aina pakenee jonnekin kallon sopukoihin.

      Toivottavasti säkin pääsisit siihen unelmien opiskelupaikkaan, oon kanssa kuullu, että taidealoilla on kovat vaatimukset.

      Poista
    2. Nimenomaan, kannattaa ajatella meitä, joiden lukemisen määrä jää aivan minimiin. :-D
      Nimimerkillä, kevään ylioppilas, joka alottaa luekmisen psykan pääsykokeisiin lukemisen huhtikussa (ja pyrin vielä Helsinkiin, naurattaa jo nyt). Apua :-D

      Mutta jokatapauksessa, onnea aivan valtavasti koitokseen ja tsemiä kevääseen! Toivon todella paljon, että pääsisit sisään, sillä sen sinä ansaitsisit. Ihailen sinua! :-)

      Poista
    3. Apua, mä ihan punastun täällä töissä! Musta ei kuitenkaan oo mitenkään turhaa mennä kokeilemaan kirjoitusten jälkeen. Näkee millainen koe ja koko tilanne on, mikä tosiaan on etu seuraavana vuonna. Tsemiä sullekin koitokseen, kyl mä uskon että ahkeruus ja motivaatio palkitaan, vaikkei se olisi eka kevät. :)

      Poista
  4. Rentoudu nyt vähän, ehdit kyllä saada sen vatsahaavan fuksikeväänä. :D

    VastaaPoista
  5. Tässä taas ratkaisujani. Toivottavasti on apua =).

    8.18. Annetusta taulukosta saadaan heikon valaistuksen tapauksessa keskiarvoksi E(X) = 12.79, ja voimakkaan valaistuksen tapauksessa E(Y) = 11.14. Sijoittamalla nämä keskiarvot taulukon arvojen kera HP:n sivulla 233 esitettyyn Pearsonin korrelaatiokertoimen kaavaan, saadaan summauksen jälkeen tulokseksi r = 0.82545 = 0.83. Ratkaisemalla henkilöiden koetulosten järjestysluvut ja sijoittamalla ne HP:n sivun 240 kaavaan, saadaan vastaavasti Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimeksi r_s = 1 - 6/(10*(10^2-1))*( (2-2)^2 + (3-3)^2 + (5-6)^2 + (1-1)^2 + (9-10)^2 + (8-4)^2 + (7-7)^2 + (4-5)^2 + (10-9)^2 + (6-8)^2 ) = 47/55 = 0.85. Korrelaatiokerrointen merkitsevyyttä voidaan arvioida t-testillä HP:n sivun 243 kaavan t = r*(n-2)^(1/2)/(1-r^2)^(1/2) avulla, missä n = havaintoparien lukumäärä ja vapausasteluku f = n-2. Arvoilla r = 0.82545 ja r_s = 47/55 saadaan t = 4.136 ja t = 4.654, jotka ovat suurempia kuin taulukosta f = 8 kohdalta luettava (kaksisuuntaisen) testin kriittinen arvo 1% merkitsevyystasolla t = 3.355 (ja siis tietenkin myös suurempia kuin yksisuuntaisen testin vastaava arvo t = 2.896). Voidaan siis todeta sekä Pearsonin että Spearmanin korrelaatiokertoimien olevan nollasta poikkeavia 1% merkitsevyystasolla, ja lähes samansuuruisia.

    9.4. Piirtämällä xy-tasoon taulukon arvoille hajontakuvio s.e. selittävä muuttuja x = pörssikurssi ja selitettävä muuttuja y = osinko, todetaan silmämääräisesti että jonkinasteista (lineaarista) yhteyttä muuttujien välillä näyttäisi olevan eli lineaarinen malli on mahdollinen. Sijoittamalla taulukon arvot HP:n sivun 261 alalaidan kaavoihin saadaan summauksen tuloksena regressiosuoran kertoimiksi b_1 = 0.031 ja b_0 = 0.175. Mallin ennuste osingolle pörssikurssin arvolla x=30€ on y = 0.175+0.031*30€ = 1.10€. Selityskerroin on (HP sivu 277) korrelaatiokertoimen r neliö R^2 = r^2 = 0.7071^2 = 0.50, eli 50% osingon vaihtelusta voidaan selittää pörssikurssin avulla. Poistamalla Finnair ja Elisa, saadaan b_1 = 0.227 ja b_0 = 0.028, eli ennuste osingolle kun x=30€ on y = 0.227+0.028*30€ = 1.07€, ja selityskerroin R^2 = 0.7741^2 = 0.60 = 60%.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voisitko vielä mitenkään laittaa tosta 9/4 tehtävästä x_i:n, x_i^2:n, y_i:n ja x_iy_i:n summia? En tajua, missä mulla mättää, oon tarkistanu koko laskun kolmesti, enkä löydä virhettä..

      Poista
    2. Finnairin ja Elisan kanssa saan sum x_i = 362.52, sum y_i = 13.81, sum x_i*y_i = 376.4661, sum x_i^2 = 10145.2818.

      Poista
    3. Nyt kyllä kummastuttaa. Mulla on ihan samat summat, mutta jostain syystä saan (n. 10 laskukerran jälkeen) edelleen, että b_1=0,025.

      Poista
    4. Tässä lasku vielä kaikkine välivaiheineen: b_1 = (15*sum(x_i*y_i) - sum(x_i)*sum(y_i) ) / (15*sum(x_i^2) - sum(x_i)^2 ) = (15*376.4661-362.52*13.81)/(15*10145.2818-362.52^2) = (5646.9915-5006.4012)/(152179.227-131420.7504) = 640.5903/20758.4766 = 0.030859 = 0.031

      Poista
    5. Kiitos!! Nyt löytyi virhehirviö, oli kaksi numeroa kääntynyt väärinpäin. :D Noloa. Taidan rankaista itseäni vielä regressiotunnilla.

      Poista
  6. Voi Embe, toi on oikeasti vaikea vaihe elämässä. Muistan millasta se oli silloin, kun hain ekaa yo-tutkintoani lukemaan. Ja kyllä mua nyt tälläkin kertaa ahdistaa tää hakeminen, vaikkei ihan niin paljoa. On ihan kauheaa, että ihmisen pitää tehdä hirvittävästi töitä ilman että on varmuutta siitä, että se johtaa haluttuun lopputulokseen. Ja kaikki on yhdestä päivästä (tai oikeastaan muutamasta tunnista) kiinni. Mitä jos sinä päivänä on vaikka vatsataudissa? Systeemi on mätä, kun se pistää ihmiset tämmöseen.

    Uskon, että tällä kerralla pääset sisälle, mutta silti ehdottaisin, että sulla olis myös joku plan b. Luuletko että jaksaisit yrittää hakea (johonkin) yliopistoon lukemaan myös jotain toista ainetta, jotain mihin olis helpompi päästä?

    Pointtina on se, että jos luet kandin jostain muusta aineesta, niin voit hakea pelkkiin maisteriopintoihin erillishaussa, mikä on paljon helpompaa. Sen toisen aineen voit siinä vaiheessa ottaa sivuaineeksi, ja kaikki kieli- ym. opinnot kelpaa ihan sellaisinaan. Eli et joudu kovin paljoa ekstraa tekemään kuitenkaan. Ja ainahan voit jatkaa päävalinnassakin yrittämistä vaikka joka kevät, mutta samalla olisit myös virallisesti yliopisto-opiskelija.

    Oikeasti siis uskon kyllä, että pääset tänä vuonna sisään psykaan, mutta mielestäni varasuunnitelma on aina varmuuden vuoksi hyvä olla olemassa. On turhan kovaa joutua vuodesta toiseen juoksemaan samassa hakemis-oravanpyörässä, jos pahin tapahtuu...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon miettiny tota b-vaihtoehtoa kyllä. Veikkaan kyllä, että mulla ei riitä enenrgia tai aika mihinkään muualle hakemiseen. Ja ens keväänä tulee se, että ne jotka hakee ekaa opiskelupaikkaa, on ensisijaisessa asemassa (kiintiö tai pisteitä?), niin ajattelin, että jostain AMK:n nostan-opintotukea-paikasta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Enkä oikeen tiedä yliopistolta sellaista alaa, jonne olisi suht helppo päästä ja mikä olisi jollain tasolla kiinnostava. :/ Kauhea painia näidenkin juttujen kanssa päätavoitteen lisäksi!

      Poista
  7. Voisitko samoilla lukemisilla päästä muuallekin? Tilastotiedettä lukemaan johonkin sellaiseen yliopistoon, jossa on myös psykaa? Ekalla kerralla mun ensisijainen hakupaikka oli bilsa ja plan b oli tietojenkäsittelytiede. Pääsin onneks molempiin, eli plan b:tä ei tarvittu.

    Tietty toi ensisijaisuus on sellainen asia, jota kannattaa miettiä. Mutta mun mielestä kannattaa miettiä myös sitä, että jaksatko hakea täysillä päävalinnassa vielä kolmannenkin kerran, jos pakko on, vai olisko siinä tapauksessa helpompaa lukea ensin muuta ja vaihtaa kandin jälkeen psykalle maisteriopintoihin. Mun mielestä jälkimmäinen vaihtoehto olis helpompi, mutta ymmärrän kyllä, että meidän katsantokanta on erilaisesta taustasta johtuen ehkä erilainen.

    Edelleen siis uskon vakaasti, että pääset tänä keväänä psykalle. Toi plan b vaan vois olla siinä mielessä hyvä, että se saattais vähentää vähän sun paineita ja siinä mielessä parantaa onnistumismahdollisuutta.

    VastaaPoista
  8. Mulla ei käytännössä oo mahiksia päästä helsinkiin lukee tilaatoa. Koe vaatii pitkää matikkaa, jotta mulla ei ollut ja suoravalinta lyhyen ällää, joka mulla jäi kolmen pisteen päähän. Tampereen tilastojen (avoin) peeusteella en voi hakea helsinkiin.

    VastaaPoista
  9. Yksi mahdollisuus olisi hakea sosiaalipsykologiaan, jonka pääaineopiskelijana saa ainakin Helsingissä suorittaa psykologian perus- ja aineopinnot (65 op) ja erillisanomuksella varmaan lisääkin. Sosiaalipsykologian opinnot soveltuvat myös hyvin psykologian sivuaineopinnoiksi myöhemmin. Helsingin sos.psykan pääsykoe on ke 5.6. eli kolme viikkoa psykologian pääsykokeen jälkeen, joten siihen voi päättää lukea tai olla lukematta vasta sen perusteella miltä psykan pääsykoe tuntui. Pääsykoe perustuu kirjaan Helkama, Myllyniemi, Liebkind: Johdatus sosiaalipsykologiaan, tehtävät eivät sisällä laskemista ja läpipääsyyn näyttäisi tyypillisesti riittäneen 60-65% maksimipisteistä. Edellisvuosien kokeet ovat arvosteluperusteineen nähtävissä osoitteessa http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/opiskelu/opiskelijaksi/lisatietoa/arvosteluperusteet.html

    Itse arvelen, että nuo ensi vuonna mahdollisesti tulevat ensimmäisen opiskelupaikan vastaanottavien kiintiöt eivät tule merkittävästi vaikuttamaan sisäänpääsyyn. Tiedekunnat kuitenkin viime kädessä haluavat pätevimmät opiskelijat riveihinsä, joten suuria mullistuksia valintoihin tuskin on luvassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä! Voisin koittaa myös tuota sosiaalipsykaa jos itse psyka ei tuntunut menneen putkeen. Ajattelin myös hakea kogniotieteeseen, mutta kamppailu ei lopu ennen kuin ollaan psykassa kirjoilla. ;)

      Poista

Kommentit ja muu keskustelu tervetullutta! Ehdotuksia, ideoita, risuja, ruusuja, mitä tahansa. :)