Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm. – Winston Churchill

tiistai 9. lokakuuta 2012

Miuku mauku

Marinaa, kitinää ja narinaa. Mietiskelyä. Sunnuntaina olin kaverin luona pelaamassa lautapeliä ja kaveri sanoi, että uskoo mun pääsevän sisälle ens keväänä, oon alottanu lukemisen niin aikaisin. Se oli tosin piristävää. Mua tympii se, että aina, kysytään, että mitä jos et pääsekkään. Tosi kannustavaa. Perinteistä suomalaista pessimismiä. Miksei voi kysyä vaikka, että mitä jos pääsetkin? Ihan kun en olis ajatellut, sitä että saattaa tulla turpaan taas. Olis paljon kivempi puhua ONNISTUMISESTA. Niin, räyh.

Sit taas mietin, että voiko aloittaa liian aikaisin? Keskustelupalstalla joku totesi, että matikan aloittaminen syksyllä on liioittelua, mutta onko se? Eikö se nyt kuitenkin ole yksilöllistä, kuinka kauan aikaa tuntee tarvitsevansa. Ja mä otan sitä aikaa mielummin paljon, niin että voi lukea vähän kerrallaan, kun on muutakin puuhaa tänä vuonna. Mitä mieltä te ootte, liioittelenko? Mä haluisin vaan pelata varman päälle. Ei kai ne asiat nyt ehdi valua korvista ulos, jos aloittaa aikaisin, eihän? Koska muuten alan käyttää korvatulppia. Mä oon ite ymmärtänyt, että kertailu on parasta. En tosiaan halua samanlaista vauhkoontumis-kevättä kuin viime keväänä oli. Matikan pitäis olla kasassa ja hallussa huhtikuuhun mennessä, jotta voin sitten käyttää suurimman osan energiasta artikkeleihin.

Mutmut, onko lukemisen määrän ja osaamisen välillä tilastollisesti merkitsevää korrelaatioita? Tai lähinnä aikaisin aloittamisen ja pääsykokeissa menestymisen. Mä haluisin uskoa, että on, ainakin mun kohdalla. Mun on kuitenkin aina tarvinnut tehdä töitä numeroiden eteen, ne ei oo tullu vaan tunneilla istumalla. Nytkin piiretelen söpöjä ajatuskarttoja luentomateriaaleista. Mutta, entä jos tällä aikaisin alottamisella ei oo mitään merkitystä? Kasvattaako se mun osaamista ja menestymisetä oikeesti? Ällöttävän filosofisia ajatuksia, ja sen takia kiukuttaa. Sekin tosin kiukuttaa, että vaikka luen avoimen tenttiin, niin se pääsykoe jyskyttää takaraivossa koko ajan. Mua rassaa se, että niin kauan, kun mulla on se pääsykoe edessä, en voi keskittyä täysin tenttiasioihin. Jatkuvaa ajatusten vatvomista sen kanssa, että hyödyttääkö tää mua nyt pääsykokeen kannalta vai ei, ja apua, koska tulee niitä artikkeleita. Vaikka asia on mielenkiintoista ja mä oikeesti haluisin keskittyä vaan siihen, mutta se lähestyvä koetus on kaiken taustalla ja se heikentää mun keskittymistä sun muuta.







Ajattelin lörpötellä tällaista oletettavasti hyvin sekavaa tähän väliin, kun postaukset on menny aika avoin-painotteisiksi. Haluisin siis selventää, että se pääsykoe on kuitenkin kaiken taustalla ja mun ajatukset ei todellakaan oo suuntautunu pois siitä. Oon kyllä myös kuullu, että avoimen opinnoista on hyötyä pääsykokeessa, osaako joku jo sinne paratiisiin päässyt kertoa totuuden? Haluun kuitenkin ajatella, että myös tämä tenttimateriaalin pläräily kehittää mun osaamista myös pääsykoetta ajatellen.

Välillä vähän pelottaa, että onko mulla nyt liikaa uskoa siihen sisäänpääsyyn? En kuitenkaan halua, että taivas tippuu niskaan, jos en pääsekään. Pitäis olla realistinen, mutta se tuntuu aika helposti lipsuvan itsesääliin ja mäenosaamitään-tilanteeseen. Onko kauheen väärin ajatella, että mä pääsen ens keväänä sisään? Kuinka paljon siihen kannattaa uskoa, ja kuinka paljon kannattaa myös ajatella, että mitä jos. Miten voikaan yksi koe aiheuttaa tällaista itsetutkistelua ja angstia näin paljon! Se on varmaan joku suuri salaliitto, yksi tekijä sisäänpääsijöiden karsimisessa, että kenen pää kestää tällaisen. Mullakin on kamalia mielenalanvaihdoksia pääsykokeeseen liittyen; välillä tunnen olevani jo jalka oven välissä ja välillä tuntuu, että kurkottelen jostain portin välistä kohti ovea, jonne muut vaan kävelevät sisään.



Nyt kuitenkin hus pois tuollaiset aatteet ja takaisin aiheeseen Freudista Fonagyyn. Ei huvittais luovuttaa, koskaan. Mörköajatukset on ikäviä ja niitä vastaan pitää taistella. Ja enkös mä kuitenkin oon täällä toitottanu, että jos oikeestitosissaan jotain haluu, ja tekee sen eteen töitä, niin sen kyllä saa. Ja juuri olen oppinut luennoilla, että itsetunnolla on vaikutusta oppimiseen ja oppimistuloksiin, joten nyt voisin taas vaihteeksi kavuta pois täältä itsesäälikuopasta.



Ps. Olisko teillä jotain postaustoiveita? Heittäkää ihmeessä kommenttiboksiin jotakin ideoita ja muutenkin kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita. :)


Päättäväisyydellä,
Embe

11 kommenttia:

  1. Opiskelen itse alaa, jossa on paljon vähemmän pyrkijöitä ku psykologiassa, enkä muutenkaan tunne ketään psykologiaa opiskelevaa tai mtn, mutta sen haluan sanoa, että kannattaa suurimmaksi osaksi uskoa siihen sisäänpääsyyn ja pitää samalla varalla sellanen pieni epäilyksen tunne. Mulla itelläni meinas pääsykoekeväänä usko loppua monta kertaa aina, ku erehdyin miettimään, etten kuitenkaan pääse tms, joten ainakaan täysin pessimistinä ei kannata olla liikkeellä.
    Ja kovasti tsemppiä ens kevättä varten! :)

    VastaaPoista
  2. Toi kaikki kuulostaa niin tutulta! Olen itsekin hakemassa keväällä psykologiaa lukemaan toista kertaa (oon itseasiassa adaemilia siitä psykologia 2013 keskustelusta) ja mulla on toi sama suunnitelma, että kun artikkelit julkaistaan niin tarkoitus olis sillon olla tilastotieto jo tosi hyvin hallussa. Oon aloittanut tilastotiedon lukemisen elokuun alussa, mutta aika rauhallisesti olen edennyt.Vähän liiankin rauhallisesti.. Olen sitä mieltä että mitä haittaakaan siitä voi olla jos ajoissa alottaa? Ei ainakaan tarvitse tulla paniikki koska on liian kiire (vaikka mulla varmaan tulee paniikki joka tapauksessa jossain vaiheessa..)Mulla on myös tota samaa, että välillä tuntuu että sisäänpääsy voisi olla jopa realistista ja välillä iskee kauhea epätoivo. Täytyy kai vaan yrittää uskoa, sillä epätoivo ei ainakaan lisää sisäänpääsyn todennäköisyyttä. Mutta joo tsemppiä :) Etkä mun mielestä ole missään nimessä aloittanut lukemista liian aikaisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin aloitin elokuun alussa. :D Hyvä, että kohtalotovereita löytyy! Tsemppiä myös sulle kamalaan urakkaan, mihin muuten haet ensisijaisesti? :)

      Poista
  3. Haen ensijaisesti turkuun :) Elättelen toiveita että se olisi mulle helpompi tie sisälle, kun soveltuvuuskokeeseen pääsyyn kuitenkin tarvitsee vähemmän pisteitä, kun suoraan sisään, esim helsinkiin. Tietenkin siinä on vielä sit se toinen vaihe, mikä vähän pelottaa, mutta ainakin sosionomi pääsykokeessa olin saanut yllättävän hyvät pisteet just haastattelusta ja ryhmätilanteesta. Ni toivon, että jos siinäkin onnistuis :) Toki se on ihan eri tilanne ja kuulemma aika haastava, mut no stressaan sitä sitten jos sinne pääsen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ite kammoksun sitä soveltuvuuskoetta! Sain ykkösen yläasteella, kun hain hoitsuks, niin jäi vähän huono maku suuhun. :D Olis kiva jutella lisääkin! Laita mulle, vaikka s-postia, jos kiinnostaa. :)

      Poista
  4. Mikään ei kai ole liian aikaisin, kunhan kertaa.

    Vaikka sisäänpääsyprosentit on melko masentavia, niitä ei kannata tuijottaa. Mikset olisi sisäänpäässeiden joukossa? Mitä merkitystä siinä vaiheessa on sillä, kuinka moni jää viivan taakse rannalle ruikuttamaan? Kun tekee parhaansa, ei tarvitse jossitella, myöskään soveltuvuuskokeissa - on vain oltava oma itsensä ja jätettävä valinta asiantuntijoille. Pääsykoeaineistossa mikään ei ole varsinaisesti ydinfysiikkaa, kyse on pitkälle vain perslihaksista ja toistosta. Tsemppiä!

    - psykalainen

    VastaaPoista
  5. Hei, kirjoitat mielenkiintoista blogia ja kerron mielelläni hiukan omasta rupeamastani.

    Lukiossa en ollut kinnostunut juurikaan opiskelusta. En edes psykologiasta. Vasta abivuonna heräsin opiskeluun. Abivuoden keväällä tulisin kirjoittamaan psykologian. Mielenkiintoni kasvoi alaa kohtaan paljon, ja tein päätöksen lähteä sitä opiskelemaan. Kirjoitin psykasta hyvin, mutta matikka oli jäänyt täysin varjoon: kirjoitin approbaturin pitkästä matikasta. Ensimmäinen yrittämäni yliopistoon kirjoitusteni jälkeen meni valmistautumisestani huolimatta täysin penkin alle, sain pääsykokeesta 23 pistettä. Heinäkuussa menin armeijaan ja kotiuduin puolen vuoden päästä tammikuussa. Aloitin tammikuussa täysin surkealta pohjalta tilastotieteen toista yrittämääni varten (edellisessä pääsykokeessa olin saanut 3 pistettä tilastoista). Luin joka päivä, kehitin esimerkkejä. Sain asua tuolloin vanhempieni luona, joten olin onnekas. Harjoittelustani huolimatta ns. ''tietämättömyyden varjo'' oli jatkuvasti läsnä: miksi olisin nyt parempi kuin viimeksi? Vaikka se kolkutti takaraivossa, yritin nauttia laskemisesta ja onnistuinkin siinä. Koettelemus tulisi olemaan kaikille sama.

    Huhtikuussa artikkelikokoelma julkaistiin, ja tällöin luotin kykyihini matematiikan osalta. Keskityin paljon pelkkiin artikkeleihin, matikkaa luin noin kerran viikossa. Pääsykoe tuli ajallaan, ja tein sen parhaiden kykyjeni mukaan. Raastavinta oli odottelu. 10.7. aamuyöllä, pulssini ollessa varmasti yli 100 lyöntiä minuutissa, katsoin yliopistohaun tulokset. Olin hyväksytty Helsinkiin.

    Olet aloittanut aikaisin. Suosittelen kevyempää taakkaa syksylle. Opit varmasti tilastotieteen keväälläkin, mutta suunnitele lukemisesi hyvin.

    Yliopisto ei ole paratiisi. Älä odota liikoja, vaikka paljon tekemistä täällä onkin. Olen kokenut itseni saamattomammaksi ja tyhmemmäksi nyt, kuin aikana ilman opiskelupaikkaa. Jos psykologia on kutsumuksesi, pääset varmasti sisään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Kiva kuulla, että voi nousta voittajien joukkoon, vaikka ensimmäinen yritys ei olisi mennyt putkeen. :) Ja mulla oon just toi sama ongelma, että pystynkö parempaan kuin viimeksi. Koitan päästä siitä juuri eroon, koska uskon harjoittelun vaikuttavan tuloksiin. En pidä yliopistoa varsinaisesti paratiisina, tiedän, että siellä on kovasti hommaa, mutta tällä hetkellä se on mulle sellainen. Parempi kuitenkin olla hyvät mielikuvat kuin huonot. ;)

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    3. Et todellakaan ole liian aikaisin lukemista aloittanut. Mutta vielä ei kannata kauheasti pääsykoetta stressailla, keväällä sitten :) Nuo sinun avoimen opinnot ovat KAIKKI varmasti hyödyllisiä pääsykoetta ajatellen. Ja juuri tuo matikka on sellainen, että siitä pitää kehittyä laskurutiinia, eikä sitä ihan nopeasti saa muodostettua. Joten hyvä ratkaisu, että yrität saada laskurutiinin ennen artikkeleiden julkaisua :) Kiirettä sinulla ei todellakaan ole. Eikä se lukemisen määrä välttämättä korreloi osaamiseen. Kaikkea ei opi vain lukemalla :) Älä mieti liikaa sitä "mitä jos en pääsekkään", koska kyllä sinä pääset, vaikka jotkut asiast tietämättömämmät kaverit epäilisivätkin sinua. Motivaatiokin pysyy, kun vain uskot itseesi :)

      Poista
    4. Laskurutiinia tässä ollaankin kovaa tahtia etsimässä. Nyt on vähän hiipunut pääsykoekirjan laskeminen, piti aloittaa perjantaina, mutta on huoli kissasta, niin on jäänyt illat enemmän silittelyks ja lässytykseks. Mutta onneksi ei tosiaan ole mikään kiire, eiköhän sitä yhden viikon voi keskittyä johonkin ihan muuhun.

      Poista

Kommentit ja muu keskustelu tervetullutta! Ehdotuksia, ideoita, risuja, ruusuja, mitä tahansa. :)