Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm. – Winston Churchill

maanantai 8. lokakuuta 2012

Missä olen luurannut?

Oho, vierähti taas viikko siitä, kun viimeksi kirjoitin. Aika menee vähän turhan vikkelään eteenpäin, mulla on kyllä ollut kamalasti puuhaa. Viime viikolla katsoin kaksi psykan luentoa tallenteena koneelta ja se ei ollut yhtään mun juttu! Keskittyminen menee melkein miinuksen puolelle ja puuhaan kaikkea muuta samalla, vaikka teenkin lisämerkintöjä dioihin. No, sain onneksi katsottua ne läpi (3 tuntia/aihe). Torstaina mulla olis luentotentti, joten alkuviikko menee aikalailla monisteita sellaillessa. Millaisia kokemuksia teillä on luentotenteistä? Millaisia ne siis on? Musta on outoa, että luennot ja kirjallisuus on erillisiä, vaikka käsitteleekin samaa aihetta! Mut toisaalta me ollaan käyty luennoilla aika paljon eri juttua kuin mitä kirjassa on. Ehkä tämä on se syy.

Tältä näyttää mun opiskelunurkka, jonka valtasin ruokailuhuoneesta.

Matikka sujuu suhteellisen hyvin, saan läksyistä hyvityspisteitä tenttiin 3. Matikan tentti oli muistaakseni ens viikon torstaina. Mulla on jäänyt nyt toi pääsykoekirja syrjään viime viikoks, kun on pitänyt tehdä vielä sitä inhottavaa harjoitustyötäkin. Senkin deadline lähestyy hitaasti, mutta varmasti. Oon kuitenkin raahannut HoloPulkkista ja Nummenmaatakin toisinaan mukana matikan luennoilla, koska en jaksa niistä tulostaa materiaalia. Yks juttu mua hämmentää ja syvästi: miten voi olla niin, että pääsykoekirjassa käytetään normaalijakauman laskujen yhteydessä keskihajontaa, mutta luennolla varianssia! Mä olen hämmentynyt. Miten niistä pitäisi saada samanlaisia tuloksia (esim. normitus ja kriittiset arvot), kun on täysin eri luvut? Voisiko joku  matematiikan ylijumala valaista mua? Täytyy tentissä kuitenkin käyttää sitä mulle outoa varianssia, vaikka lukiossakin on käytetty keskihajontaa. Kummaa.



Mä en enää ees muista, mitä kaikkea touhusin alkuviikosta, kun en löydä mun kalenteria. :D Käväisin töissä yhtenä päivänä kuitenkin ja viikonloppuna Pallero oli täällä. Onneksi on tenttiä edeltävät kaksi päivää täysin vapaata, niin pitäisi ainakin yrittää keskittyä lukemiseen. Sitten voin alkaa rauhassa tutkailemaan kirjoja taas ja laskea varmaan pääsykoekirjaakin matikan tenttiä varten. Eli ens viikolla on perioditauko ja sitten alkaakin jo seuraavat kurssit! Sitä kognitiivista neuropsykologian kurssia odotan vähän kauhun sekaisin tuntein. :s Matikassa ilmeisesti luvassa todennäköisyyttä. Kuinkahan paljon saan hyväksluetuks näistä perusopinnoista jos asetetaan hypoteesi, että pääsen Helsinkiin ens keväänä?



Tää tilaston johdantokurssi on ollut musta vähän outo, että käydään monia asioita pintapuolisesti vaan läpi, esim. kahden riippumattoman otoksen t-testiin ei annettu laskukaavaa, vaikka sitä käytiin läpi. Ite tykkään enemmän siitä, että jos joku asia mainitaan, niin siihen paneudutaan kunnolla, eikä vaan pyyhkäistä päältä. Noi asiat nyt kuitenkin onneksi käydään tarkemmin myöhemmillä kursseilla, joten toi on ehkä vaan johdantokurssin idea. Mut ehdoton plussa on ollut se, että tuolla luetaan paljon SPSS-tulosteita, joiden kanssa mulla oli pääsykokeissa ongelmia. Ihan mahtavaa, että oon oppinu lukee niitä ainakin jotenkuten tähän mennessä, ja osaan poimia sieltä tarvittavia arvoja.

Nyt kaivan luentokansion esiin ja alan lukemaan matskuja läpi. Ensin pitää kuitenkin ruokkia kissat. Kaamosmasennus vähän vaivaa, ulkonakin sataa koko ajan. :( Koitan saada tentistä hyvän numeron, jotta se ees piristäis tätä supersynkkää syksyä! Ai niin, tähän loppuun vielä tällainen mietelause, jonka löysin tenttikirjasta:

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm

Vaikuttaako teillä syksy yleisesti jaksamiseen?



Päättäväisyydellä,
Embe

2 kommenttia:

  1. Jos mietit tuota, että mitä saat hyväksiluettua, niin psykat saa totta kai ihan suoraan hyväksyttyä. Käyt sie tilastotiedettä vai mitä? Mie sain omilla tilastotieteen perusopinnoilla hyväksiluettua kahden ekan vuoden tilaston opinnot psykassa, joka on puolet kaikista metodiopinnoista (eli tilastoista) :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi kiva kuulla! Voinkin sitten kahmia kaikkea muuta mukavaa ekalla vuodelle, kun ei perusopintoja tarvitse uudelleen käydä. :)

      Poista

Kommentit ja muu keskustelu tervetullutta! Ehdotuksia, ideoita, risuja, ruusuja, mitä tahansa. :)